sampai sini -->

08 December, 2009

Sebesar Manakah Benda Yang Boleh Ditelan Oleh Paus Biru?









Jawapannya tiada satu pun yang dapat ditelan dari gamabr di atas


Mengapakah begitu?

Kerongkongan seekor paus biru hampir sama diameternya dengan pusarnya (yang kira-kira seukuran sebuah piring kecil), dan sedikit lebih kecil daripada gegendang telinganya (yang lebih besar daripada sebuah piring makan.)






Selama lapan bulan dalam setahun, paus biru nyaris tidak makan apa-apa, tetapi pada saat musim panas mereka makan hampir berterusan tanpa henti, menelan tiga ton makanan sehari. Sebagaimana dalam subjek biologi yang mungkin anda ingat, makanan mereka terdiri dari krutase seperti udang kecil dan berwarna merah muda bernama krill, yang boleh ditelan dgan mudah. Krill biasanya muncul dalam kawanan besar, beratnya boleh mencapai 100.000 ton.




Perkataan krill berasal dari bahasa Norwegia. Asalnya dari perkataan kriel, yang bermaksud "ikan kecil", namun sekarang digunakan untuk mengelar orang kerdil. Stik krill sangat laku di Cile, tetapi krill cincang menimbulkan masalah di Rusia, Polandia, dan Afrika Selatan karena mengandung tahap Flourida yang tinggi dan berbahayakan. Ini disebabkan cangkang krill terlalu kecil untuk diambil satu-satu sebelum dicincang.



Satu-satunya paus dengan kerongkongan yang cukup lebar untuk menelan seorang manusia  adalah jenis sperm whale dan begitu berada di dalam, keasidan pekat dalam perut sperm whale tak akan membuat orang itu selamat




Kasus terkenal di tahun 1897, James Bartley yang mendakwa bahwa dirinya telah ditelan oleh seekor sperm whale dan diselamatkan oleh beberapa anak kapal setelah lima belas jam, dan itu adalah penipuan besar dalam cerita dongeng dunia.



Kecuali kerongkongannya, semua benda  dari paus biru adalah besar. Dengan panjang 32 m, paus biru adalah makhluk terbesar yang pernah hidup--- tiga kali lebih besar dari ukuran dinosaurus terbesar dan sama dengan 2700 orang.
argentinosaurus,dinosaurus terbesar dari era mesozoic




Lidahnya lebih berat daripada seekor gajah







Jantungnya hampir sama degan sebuah MPV





Perutnya dapat menampung lebih dari satu ton makanan







Suaranya juga paling lantang dibandingkan haiwan-haiwan dan ikan yang lainnya: "ngauman" dengan frekuensi rendah saja dapat dikesan oleh paus-paus lain yang jauhnya 16.000 km.

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online