sampai sini -->

30 December, 2009

KOSO Side Mirror

Semalam aku jalan2 kat kajang jap. Pastu hujan,singgah jap kat kedai motor. Kebetulan tengok side mirror lawa kat motor FZ. Pastu aku pon bgtaw kat budak kedai tu kate aku nak beli side mirror tuh. Die pon g tgok stock die. Tgok2 dah abis. Pastu aku pon rase mcm tension giler bab dah abis lgpon dah ade org sapu beberapa mnit sblum aku. Pastu aku nampak bos kedai tu. Aku pon buat2 nak beli. Boss tu ckap ok tapi harga RM45. Aku pon ckap. "ok DEAL!!!"(padahal aku dah taahu stock tu dah abis.).
Die g check stock,tgok2 dah abis. Die pon macam rase bersalah je bab dah deal ngan aku. Aku pon cakap la. "Boss, amik kat motor tu jela. Saya tak kisah. biarla barang second pon."(aku ni mmg mcm nih, bila aku nak benda tuh aku akan beli jugak. Kalau die letak harga tinggi lagi pon xde hal la. Janji aku dapat bnda tuh) Lagi pon die buat pameran je. Hahaha.die pon lg la nampak mcm menyesal. Nak bunuh diri kot. Hahaha. Pastu dia pon suh pomen kat situ buka side miror tuh n pasang kat motor aku. Ni la gambarnya.


Koso Side Mirror

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)


Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)


Koso Side Mirror
(click to enlarge)


Koso Side Mirror
(click to enlarge)


Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)

Koso Side Mirror
(click to enlarge)
Aku tanya tauke tu brape. Die cakap RM45. Aku pon mintak kurang la cket. Biasela, bukannye aku g beli kat alamanda nih. Bukannye beli kat GIANT. Buat ape nak malu nego2 nih. Die tak bagi kurang. Lagipon tu barang limited. Hurmm...Size is universal. Standard Price RM150. Kalau tak de duit jangan beli.

2010 Peugeot RCZ Limited Edition




The Peugeot RCZ Limited Edition is powered by 1.6-litre THP 115 kW (156 bhp) petrol engine coupled to a 6-speed gearbox. The Peugeot RCZ Limited Edition features include a pearlescent white paintwork, a carbon fiber covered roof and mirror shells, black brake calipers and smoked chrome wheel arches. The Peugeot RCZ Limited Edition sits on the smoked chrome of the wheel arches and the matte black of the 19” wheels.
Peugeot
The interior of the Peugeot RCZ Limited Edition features Nappa Leather Pack (heated electric leather seats, over-mats, etc.) and the Easy Motion Pack (front and rear parking assistance). The Peugeot RCZ Limited Edition is also equipped with the WIP COM 3D (and the Peugeot Emergency service) and the Vision Pack (directional bi-Xenon headlamps, headlamp wash).
The “Limited Edition” RCZ is available in France at a price of 35,500 euros and will be delivered in spring 2010 and will be available in a limited number of 200 units.

29 December, 2009

APA BEZA ANTARA NAIB DAN TIMBALAN?

Dalam sesetengah organisasi atau pertubuhan ada Ketua dan Naib sahaja. Setengah tu ada Ketua dan Timbalan sahaja.
Tetapi ada juga yang ada ketiga-tiga sekali iaitu Ketua, Timbalan dan Naib.
Negara kita ada Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri, tetapi tidak ada Naib Perdana Menteri. Di dalam parti
UMNO ada ketiga-tiga sekali Presiden, Timbalan Presiden dan juga Naib Presiden. Di Amerika Syarikat mereka ada
Presiden dan Naib Presiden tetapi tidak ada pula Timbalan Presiden. Bagaimana sesuatu jawatan itu perlu ada atau tidak
perlu ada tidaklah saya arif bagaimana ia ditentukan.
Kalau kita lihat di negara kita Malaysia, siapa yang menjawat jawatanTimbalan Presiden UMNO selalunya akan dilantik
oleh Perdana Menteri menjadi Timbalan Perdana Menteri.  Tetapi ini bukanlah satu perkara yang wajib dipatuhi oleh
Perdana Menteri untuk melantik timbalannya daripada orang yang menduduki jawatan Timbalan Presiden UMNO.
Sebagai contoh, perlantikan Abdullah Ahmad Badawi sebagai Timbalan Perdana Menteri suatu masa dulu menunjukkan
peraturan itu bukanlah sesuatu yang wajib kerana semasa perlantikan itu dibuat Abdullah bukanlah Timbalan Presiden
UMNO.
Mungkin ada baiknya kalau orang yang menduduki jawatan Timbalan Perdana Menteri itu adalah terdiri dari orang yang
disenangi dan boleh dipercayai oleh Perdana Menteri. Timbalan Perdana Menteri sepatutnya terdiri dari orang yang boleh
membantu dan boleh bekerja dengan Perdana Menteri. Ini dapat mengelakkan tidak timbul konflik antara Perdana
Menteri dan Timbalannya bila menghadapi sesuatu isu.
Ada di setengah negara, ketua negara menentukan sendiri siapa yang patut menjadi timbalan atau penolongnya dalam
mentadbir negara. Tidak semestinya orang itu perlu melalui proses pemilihan atau mempunyai kekuatan politik. Sama
seperti Musa Mohammad  dilantik menjadi Menteri Pendidikan, khabarnya sebelum ini dia tidak pernah menjadi ahli
mana-mana parti politik pun.
 
Amalan negara kita ini, siapa  yang menjadi Timbalan Perdana Menteri adalah juga Timbalan Presiden UMNO. Tidak
dapat dinafikan Timbalan Presiden UMNO mempunyai kekuatan politiknya tersendiri kerana dia dipilih melalui undi
populariti. Sudah tentu kekuatan politik yang mereka miliki itu dapat mencabar dan menggugat Perdana Menteri.
Kekuatan politik yang ada pada diri mereka menyebabkan mereka boleh untuk tidak bersetuju dengan Perdana Menteri.
Setiap kali pemilihan untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO sudah tentu Presiden akan menyokong calon yang boleh
bekerja dengannya untuk mentadbir parti dan negara. Tentulah sukar bagi seorang Presiden UMNO atau Perdana
Menteri mendapat timbalan dari kalangan orang yang tidak disenanginya. Kemungkinan seperti ini boleh berlaku kerana
Timbalan Presiden UMNO dipilih sendiri oleh ahli-ahli UMNO. Tidak hairanlah kalau kita lihat calon Presiden UMNO
akan memilih sekutunya dari calon Timbalan Presiden UMNO bagi menentang calon yang lain, seperti yang berlaku pada
tahun 1987 regu Mahathir dan Ghafar telah menentang regu Ku Li dan Musa Hitam.
Apa yang kita nampak jawatan Timbalan Presiden UMNO yang sepatutnya bertugas bagi membantu tugas Presiden ada
kalanya menentang dan tidak sama pendirian dengan presiden. Kadang kala ia boleh menjadi pesaing terdekat dan
menggugat kedudukan presiden sendiri. Oleh itu dalam amalan sebelum ini Timbalan Presiden UMNO itu memang tidak
tepat sebagai pembantu presiden tetapi lebih kepada menjadi pesaing terdekat kepada presiden, mungkin ini berlaku
kerana jawatan Timbalan Presiden dipilih melalui cara undi sama seperti memilih presiden.
Apa pula peranan Naib Presiden UMNO? Kita tak nampak pentingnya tugas Naib Presiden UMNO  yang terdiri dari
tiga orang itu. Bila ada sesuatu isu nampaklah muka mereka di dalam TV atau akhbar untuk memberi pandangan.
Mungkin jawatan Naib Presiden UMNO itu bolehlah dianggap sebagai tempat bagi mengukur populariti seseorang
pemimpin UMNO itu di kalangan ahlinya. Dari situ Naib-naib Presiden UMNO ini bolehlah pula menyiapkan diri mereka
untuk bertanding bagi jawatan Presiden pada pemilihan akan datang.  Dengan kata lain Naib-naib Presiden adalah calon
yang berpotensi bagi mecabar jawatan Presiden.
Kesimpulannya, jawatan Timbalan Presiden UMNO tidaklah wajar dipertandingkan sebaliknya cukuplah sekadar dilantik
sendiri oleh Perdana Menteri (Presiden UMNO) mengikut budibicaranya. Tetapi jawatan Presiden UMNO memang
perlu dipertandingkan bagi menjamin kesinambungan pimpinan yang terbaik dapat diamalkan. Hilanglah
amalan demokrasi jika jawatan Presiden tidak dipertandingkan, akhirnya Perdana Menteri kita sama tarafnya dengan
Saddam Hussein, Muammar Gadafi dan lain-lain yang seangkatan dengannya. Wallahualam.

Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah

Banyak pihak mendesak saya memberikan pandangan tentang penggunaan nama Allah oleh agama lain khususnya agama Kristian di Malaysia ini. Pada awalnya, saya selalu mengelak, cuma memberikan pandangan ringkas dengan berkata: “Isu ini bukan isu nas Islam, ianya lebih bersifat pentadbiran atau tempatan.
Peraturan ini mungkin atas alasan-alasan setempat seperti kenapa sekarang baru ditimbulkan isu ini? Kenapa hanya Bible dalam bahasa melayu sahaja yang hendak menggunakan panggilan Allah, tidak pula edisi inggerisnya? Adakah di sana ada agenda tersembunyi? Maka wujudnya tanda soal dan beberapa prasangka yang mungkin ada asasnya. Maka lahirlah kebimbangan terhadap kesan yang bakal timbul dari isu itu nanti.

Namun, akhir-akhir ini saya terus didesak. Saya kata: jika anda hendak tahu pendirian Islam bukanlah dengan falsafah-falsafah tentang akar bahasa itu dan ini yang diutamakan. Rujuk terdahulu apa kata al-Quran dan al-Sunnah. Lepas itu kita bincang hukum berkenaan bertitik tolak dari kedua sumber tersebut.
Kadang-kala kesilapan kita dalam mempertahankan perkara yang tidak begitu penting, boleh melupakan kita kepada isu yang lebih penting. Isu yang terpenting bagi saya adalah kefahaman mengenai keadilan dan kerahmatan Islam yang mesti sampai kepada setiap rakyat negara ini, muslim atau bukan muslim. Supaya gambaran negatif yang salah terhadap Islam dapat dikikis dari minda mereka yang keliru.
Di samping itu, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan akidah Islam dan selainnya bukanlah pada sebutan, atau rebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik. Di samping, kita mesti bertanya diri kita: mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah? Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?. Maka, apakah isu ini bertitik tolak dari nas-nas Islam, atau kebimbangan disebabkan kelemahan diri umat Islam itu sendiri?
Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.
Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).
Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).
Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.
Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.
Apakah patut kita kata kepadanya: awak jangan kata Allah yang menurunkan hujan, atau mencipta itu dan ini, awak tidak boleh kata demikian kerana awak bukan muslim, sebaliknya awak kena kata tokong awak yang menurun hujan”. Apakah ini tindakan yang betul? Tidakkah itu menjauhkan dia dari daerah ketuhanan yang sebenar? Kita sepatutnya berusaha mendekatkan dia kepada ajaran yang benar. Namun, jika dia berkata: “Tokong ini adalah Allah”. Saya kata: “Awak dusta, itu tidak benar! Maha suci Allah dari dakwaan awak”.
Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia,
Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).
Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian,
Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).
Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.
Justeru itu kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible mereka, juga buku-buku doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya. Jika ada bantahan di Malaysia, saya fikir ini mungkin atas alasan-alasan setempat yang saya sebutkan pada awal tadi. Cuma yang diharapkan, janganlah bantahan itu akhirnya memandulkan dakwah Islam dan menjadikan orang salah faham terhadap agama suci ini.
Saya selalu bertanya sehingga bilakah kita di Malaysia ini akan begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.
Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).
Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.
Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!
Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:
“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.
Maka yang membezakan akidah Islam dan selainnya adalah tauhid yang tulus yang menentang segala unsur syirik. Ketidak jelasan dalam persoalan inilah yang menggugat akidah jenerasi kita. Mereka yang berakidah dengan akidah Islam sangat sensitif kepada sebarang unsur syirk agar tidak menyentuh akidahnya. Bukan semua yang mengakui Allah akan dianggap beriman dengan iman yang sah selagi dia tidak membersihkan diri dari segala unsur syirik.
Lihat, betapa ramai yang memakai serban dan jubah, berzikir sakan tetapi dalam masa yang sama menyembah kubur-kubur tok wali tertentu dengan cara menyeru dan merintih pemohonan darinya. Ini yang dilakukan oleh sesetengah tarekat yang sesat. Apa beza mereka ini dengan yang memanggil nama-nama berhala yang asalnya dari nama orang-orang saleh juga, yang mati pada zaman dahulu.
Firman Allah: (maksudnya) Ingatlah! Untuk Allah agama yang suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung (sambil berkata): “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan Yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Surah al-Zumar ayat 3).
Di Malaysia kita pun ada yang memakai gelaran agama menentang pengajaran tauhid rububiyyah, uluhiyyah, asma dan sifat. Mereka ini menyimpan agenda musuh-musuh dakwah. Padahal pengajaran tauhid yang sedemikianlah yang mampu menjadikan muslim memahami dengan mudah hakikat tauhid. Mampu membezakan antara; sekadar mempercayai kewujudan Allah dengan mentauhidkan Allah dalam zatNya, ibadah kepadaNya dan sifat-sifatNya.
Persoalan tauhid anti syirik ini begitu mudah dan ringkas untuk memahaminya. Nabi s.a.w telah menyebarkannya dengan begitu pantas dan mudah. Seorang badawi buta huruf yang datang berjumpa baginda mampu memahami hanya dalam beberapa sessi ringkas. Bahkan mampu pulang dan mengislamkan seluruh kaumnya dengan akidah yang teguh. Namun, di kalangan kita, pengajaran akidah yang dinamakan ilmu kalam begitu berfalsafah dan menyusahkan.
Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?
Maka anak-anak orang Islam kita gagal memahami hakikat tauhid anti-syirik yang sebenar. Padahal ianya begitu mudah semudah memahami kalimah-kalimah akidah dalam surah al-Ikhlas yang ringkas. Kata Dr Yusuf al-Qaradawi: “Tambahan pula, perbahasan ilmu kalam, sekalipun mendalam dan kepenatan akal untuk memahami dan menguasainya, ia bukannya akidah…Lebih daripada itu perbahasan ilmu kalam telah terpengaruh dengan pemikiran Yunan dan cara Yunan dalam menyelesaikan masalah akidah. Justeru itu imam-imam salaf mengutuk ilmu kalam dan ahlinya serta berkeras terhadap mereka” (Al-Qaradawi, Thaqafah al-Da’iyah, m.s. 92 Beirut: Muassasah al-Risalat). Dahulu kelemahan ini mungkin tidak dirasa, tetapi apabila kita hidup dalam dunia persaingan, kita mula menderitai kesannya.
Jika akidah jenerasi kita jelas, apakah mereka boleh keliru antara ajaran Islam dan Kristian? Adakah mereka tidak tahu beza antara ajaran yang menyebut tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus dengan akidah Islam yang anti-syirik, hanya disebabkan adanya sebutan Allah? Begitu jauh sekali perbezaan itu! Bagaimana mungkin sehingga mereka tidak dapat membezakan antara malam dan siang? Apakah juga nanti kita tidak membenarkan pihak lain menyebut nama nabi Ibrahim, Ishak, Ya’kub, Daud dan lain-lain kerana budak-budak kita akan keliru lagi. Akidah apakah yang mereka belajar selama ini di KAFA, JQAF dan berbagai lagi sehingga begitu corot. Kalau begitu, sama ada sukatan itu lemah, atau tenaga pengajarnya perlu dibetulkan.
Maka sebenarnya, isu ini adalah isu kelemahan kita umat Islam dalam memahami akidah yang sebenar. Jenerasi kita tidak mempunyai benteng akidah yang kukuh. Lalu kita semua bimbang mereka keliru dengan akidah orang lain. Untuk mengatasi masalah ini, kita cuba mengambil pendekatan undang-undang. Agar dengan halangan undang-undang, kelemahan akidah generasi kita dapat dipertahankan.
Persoalan yang patut kita fikirkan, sehingga bilakah kita akan mampu terus hidup hanya berbekalkan oksigen dari saluran undang-undang sehingga kita yang majoriti, dengan segala peruntukan yang ada; TV, radio, berbagai-bagai institusi dan agensi yang dilindungi, masih takut kepada gerakan minoriti? Di manakah kehebatan Islam yang selalu kita sebut dan ceritakan sejarah kegemilangannya? Atau sebenarnya, kita tidak memiliki Islam seperti hari ia diturunkan? Maka kempen Islam kita selalu tidak berkesan.
Bagi saya, bukan soal nama Allah itu yang terlalu perlu untuk direbut atau dijadikan agenda besar. Tetapi, gerakan membina semula akidah yang sejahtera dan memahamkan generasi kita wajah Islam yang sebenar agar mampu bersaing dan menghadapi cabaran zaman.

Ditulis oleh Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin setahun yang lalu. Dicadangkan untuk pembacaan.

28 December, 2009

Sejarah Tanah Melayu



Sebahagian daripada siri Sejarah Malaysia



Prasejarah Malaysia (40,000-2,000 SM)








Kedah Tua (1136 -???)



Kesultanan Melaka (1402-1511)























Penentangan Mat Salleh (1896-1900)


























Dasar Ekonomi Baru (1971-1990)





Al-Ma’unah (2000)

Koleksi Keris Melayu

DAPUR Sardula Mangsah (Harimau Yang Memangsa), Naga Sabra Lok 11 (Naga 11 Lok), Lok Tiga Dapur Cangkung Pamor Wos Wutah (Beras Tumpah) dan Lok Tiga Dapur Merak Tinandu (Merak Kembar).
Nama pelik berkenaan mungkin tidak pernah didengari atau diketahui sebahagian besar daripada kita tetapi bagi peminat senjata tradisional, ia bukan asing lagi kerana itu semua adalah nama keris yang menjadi kebanggaan pengguna atau penyimpannya.
Untuk menghafal namanya saja memeningkan kepala tetapi tidak bagi Zarim Marzuki, 31, dari Jenjarom, Selangor yang menyimpan lebih 200 keris sebagai koleksi peribadinya.
Kata Zarim, setiap keris dalam simpanannya dihasilkan mengikut acuan unik atau kepercayaan pandai besinya, tetapi masih mengekalkan keaslian supaya ia tidak lari daripada nilai tradisional senjata itu.
Mengulas nama pelik yang diberikan kepada keris simpanannya, Zarim atau lebih popular dengan gelaran ‘Mat Jawa’ di kalangan peminat keris memaklumkan, ia disebabkan sebahagian besar koleksinya dikategorikan sebagai Keris Jawa.
“Keistimewaan keris Harimau Yang Memangsa ialah ia disadur dengan emas, begitu juga Naga Lok 11. Bagi Beras Tumpah, ia dinamakan sedemikian sebagai simbolik lebih banyak beras, maka semakin besar rezeki diterima penyimpannya.
“Merak Kembar pula ditempa menggunakan besi hitam dan diadaptasi daripada paruh burung merak,” katanya.
Antara Keris Jawa lain dalam simpanannya ialah keris Lok Tiga Dapur Sempena Pamor Eriwader, Bethok Pamor Poleng, Dapur Sampur Pudak Setegal dan banyak lagi.
Eksekutif Teknikal sebuah syarikat swasta di Klang itu berulang ke Jogjakarta, Demak atau Surabaya, Indonesia, setiap bulan bagi melihat atau mendapatkan keris idaman.
“Saya jadikan keris sebagai koleksi peribadi kerana minat mendalam selain mahu menghargai warisan tradisional.
“Dalam masa sama, saya tidak percaya pada kemistikannya kerana keris hanya senjata biasa. Ia hanya menjadi mistik jika pemiliknya melakukan ‘sesuatu’ yang bertentangan dengan ajaran agama,” katanya.
Berlainan pula dengan Noor Azman Jamaluddin, 40, berasal dari Andalas, Klang, yang lebih gemar menjadikan Keris Melayu milik pahlawan serta raja sebagai koleksi utama simpanannya.
Keturunan tabib istana itu mendakwa menyimpan empat daripada keris dimiliki nama besar dalam lagenda Melayu iaitu keris Laksamana Hang Tuah, Hang Lekiu, Megat Terawis serta Sultan Mahmud Mangkat Di Julang.
“Keris Hang Tuah yang berusia kira-kira 600 tahun itu panjangnya 37 sentimeter (sm) dan ia satu daripada jenis Keris Melayu atau Pandai Saras.
“Ia berlok tujuh dengan mata kerisnya halus serta tajam dan dianggap mudah untuk masuk dan keluar ketika dihunus atau ditikam kepada musuh,” katanya.
Noor Azman mendakwa, keris Hang Lekiu pula ukuran panjangnya lebih kira-kira lima sm daripada keris Laksmana Hang Tuah. Berdasarkan penelitian, Noor Azman memaklumkan mungkin pahlawan terbabit bertubuh lebih tinggi.
Katanya, besi digunakan untuk menghasilkan keris milik kedua-dua pahlawan berkenaan pula adalah campuran miang besi selain berkemungkinan emas serta perak.
“Saya percaya kedua-duanya digunakan dengan kerap oleh pahlawan Melayu itu untuk bertempur dengan musuh.
“Ia juga mungkin kurniaan daripada pembesar atau orang istana Melaka berdasarkan bentuk, jenis selain hasil buatan orang sama,” katanya.
Bagaimanapun, pekerja syarikat perkapalan di Pelabuhan Klang itu memaklumkan, tiada kuasa sakti atau mistik seperti pemilik keris akan kebal jika memiliki, menggunakan atau menyentuh kedua-dua bilah senjata berkenaan.
“Ia keris biasa dan tiada kuasa sakti. Jangan percaya pada kepercayaan kuasa keris kerana ia mendatangkan syirik,” katanya.

Ngah Ibrahim Lebih Kaya Dari Sultan Perak.



JIKA tidak kerana peristiwa pembunuhan Residen British pertama di Perak, JWW Birch, mungkin Ngah Ibrahim meninggalkan legasi sebagai jutawan bijih timah terulung di Perak.
Apa tidaknya, ketika zaman kegemilangannya, anak kepada Long Jaafar iaitu orang Melayu pertama yang membuka perusahaan lombong bijih timah di Larut, Matang dan Selama pada 1840 itu dikatakan memiliki pendapatan yang lebih tinggi dari Sultan Perak.
Kekayaannya melimpah ruah sehingga dikatakan memiliki empat kapal dengan dua daripadanya dinamakan Bahtera Bayu dan Indera Bayu yang prestasinya lebih hebat daripada Kapal Pluto yang menjadi lokasi Perjanjian Pangkor pada 1874 manakala dua lagi adalah kapal wap.


Jutawan Melayu yang dikurniakan jawatan Menteri Larut oleh Sultan turut membina Kota Ngah Ibrahim di Matang pada 1854. Terletak berhampiran dengan anak sungai, ia memiliki kediaman rasmi Ngah Ibrahim dan stor menyimpan bijih timah.
Pembantu Muzium di Kompleks Sejarah Matang, Ahmad Sazali Sabu, berkata keseluruhan bangunan asal masih dikekalkan bagi memulihara kesan sejarah kota yang pernah beberapa kali bertukar tangan selari dengan penjajahan kuasa asing.
“Tembok batu sepanjang 131 meter (m) yang mengelilingi kota ini masih kukuh walaupun sebahagian kecil berhampiran pintu utama sudah musnah akibat rempuhan pesawat Jepun ketika Perang Dunia 11.
“Sengaja ia tidak dibina semula bagi memperingati sejarah pendudukan Jepun di Tanah Melayu,” katanya ketika menyambut kedatangan peserta program sahabat Zoom! Malaysia Taiping dan Kuala Kangsar, baru-baru ini.
Siri kedua program anjuran majalah pelancongan Libur dan Tourism Malaysia bertujuan mempromosikan destinasi menarik sekali gus meningkatkan pelancongan dalam negara.
Kota berusia 150 tahun itu dibina menggunakan batu bata yang dicampur simen lama dan mempunyai menara kawalan di bahagian utara dan selatan, pelabuhan Melawati, kubur, tugu peringatan kemasukan tentera Jepun.
Selain itu, penerokaan ahli arkeologi turut menemui perigi lama yang dikatakan menjadi sumber air bagi penghuni kota ini. Menariknya, susunan bata perigi diletakkan dengan tiga corak melintang, menegak, seakan tulang belut.
Ahmad Sazali berkata, pengunjung yang pertama kali menjejakkan kaki ke kompleks ini pasti teruja dengan bahan pameran yang menceritakan sejarah perlombongan bijih timah di Larut, yang menjadi titik tolak kepada campur tangan Inggeris di Tanah Melayu.
“Bahan pameran disusun mengikut kronologi dari replika gajah yang diliputi bijih timah, kepada Perang Larut sehingga penentangan pejuang Melayu terhadap Inggeris. Ada juga ruang khas memaparkan penjara dan mahkamah penjajah,” katanya.
Selain itu menurutnya, pelancong boleh melihat kediaman Kapten Speedy, warga Inggeris yang menerima gaji puluhan ribu pound sebulan dari Ngah Ibrahim bagi mengekalkan keamanan Larut yang terletak berhampiran kota ini.
INFO
>Kota Ngah Ibrahim pernah menempatkan institut perguruan pertama sebelum pembinaan Maktab Perguruan Tanjung Malim, menjadi sekolah kebangsaan, markas tentera Jepun sehingga diserahkan kepada Jabatan Muzium dan Antikuiti pada 1985 untuk dijadikan Kompleks Sejarah Matang.
>Datuk Maharaja Lela dan Datuk Sagor yang dihadapkan ke mahkamah atas kesalahan merancang pembunuhan Birch. Mereka kemudian dihukum gantung di depan kota ini pada 21 Januari 1877.

Geran Motor Hilang.

Apabila geran motor anda hilang.
Bagaimanakah cara untuk membuat geran motor yang hilang.

1.Sila sediakan salinan :

  • salinan IC
  • RM20
  • Isi borang yang disediakan
2.Terus pergi ke pejabat JPJ
 ps:tidak perlu membuat laporan polis.

3.Minta borang dgan pegawai di situ.

lpas tu siap la.

The Website Creation Process

Step 1: Register a Domain Name
Domain name
Before you even think about building your website, you should register a domain name. A domain name is the thing that looks like this: "yourdomain.com".
Your domain name represents the URL (or permanent web address) of your website. Therefore, when anyone types in "yourdomain.com" or "www.yourdomain.com", they will see your website.
You register your domain name through a domain name registrar or hosting provider. You simply check that your preferred domain name is available, then register it (online).
Domain names are registered on an annual basis, and you can usually register it many years in advance (or set 'auto-renew').
Prices can range from between $10 to $15 up to as much as $35 or even $45 (this is for the same product!). ZappyHost has some of the best prices on the web - and if you purchase hosting at the same time, the domain name is even cheaper ($1.99 at time of writing).
If you don't have a domain name yet, get your domain name now (before someone else beats you to it!)


Step 2: Get a Web Host

Web Hosting A web host (or hosting provider), is a company that makes your website available for the world to see. They have the equipment and technical skills to make sure your website is available to the world, 24 hours a day, 7 days a week.
Choose your hosting provider carefully - a good host will have excellent support. A bad host can have almost no support at all! If you're new to creating websites, good support can reduce the stress that comes from doing something for the first time.
Also, some web hosts have an online website builder. A good website builder can enable anyone to build a website - even complete novices.
If you like the idea of using an online website builder, check out Website Tonight from ZappyHost. This enables you to build a website virtually within minutes, and hosting is included (as well as plenty of other extras).
If you don't need a website builder (i.e. you prefer to build your website by yourself), ZappyHost also provides some great hosting plans. Once you've built your website, simply upload it via FTP.
If you'd like to learn more about web hosts, check out my web hosting tutorial.


Step 3: Build your Website

Image of a website This part can be as easy or as hard as you like it to be!
The easy way? The easiest way to build a website is to use your web host's website builder (assuming they have one). As mentioned, ZappyHost provides Website Tonight which makes it extremely easy for you to build your website.
The hard way? OK, if you think a website builder sounds too much like cheating, you probably want to learn how to build a website the way the pros do it - by coding/programming. If this sounds like you, then see this introduction to making your own website. Also check out the Quackit homepage for links to thousands of pages of tutorials and other web building resources.
Also, if you need to build an ecommerce website, check out the Quick Shopping Cart ecommerce website builder.
Tip: ZappyHost offers even cheaper domain names ($1.99 at time of writing) if you register it at the same time you purchase a non-domain product (for example, open a hosting or web builder account). Therefore, make sure you purchase your domain name and web hosting/website builder at the same time.

Air mineral VS Air minuman

Air mineral
nak share cket bnda ni..
haha..saje je bab rase mcm nak share bnda nih dgan korang smua..
Difference between mineral water bottle or drinking water bottle? Kalau korang tengok gambar atas pun dah tahu mengenai ape kan? ianya mengenai cara untuk membezakan antara air minuman dan air mineral. Oleh kerana sekarang banyak sangat syarikat wat kluar air minum nih..dah macam2 jenama kalau kat Malaysia ni.
Mudah sahaja untuk bezakan antara air mineral semulajadi atau air minuman biasa. Ini perbezaan yang telah dipersetujui oleh semua pembekal dan persatuan pembuat air botol minuman Malaysia. Air mineral semulajadi ialah air minuman yang berpunca dari air bawah tanah yang telah ditapis. Ianya boleh dikenali dengan warna tudung botol yang berwarna kecuali putih. Bagi air minuman biasa yang berpunca dari air paip yang ditapis dengan bermacam cara, ia boleh dikenal dengan warna tudung botol yang berwarna putih.
So, yang sebelah kiri gambar adalah air minuman dan sebelah kanan ialah air mineral semulajadi..So makesure choose the right one when you want to buy either mineral water or just drinking water.

24 December, 2009

Tools for Hacking Bluetooth Enabled Devices

Bluetooth technology is great. No doubt. It provides an easy way for a wide range of mobile devices to communicate with each other without the need for cables or wires. However, despite its obvious benefits, it can also be a potential threat for the privacy and security of Bluetooth users (remember Paris Hilton?).
If you are planning to gain a deeper understanding of Bluetooth security, you will need a good set of tools with which to work. By familiarizing yourself with the following tools, you will not only gain a knowledge of the vulnerabilities inherent in Bluetooth-enabled devices, but you will also get a glimpse at how an attacker might exploit them.
This hack highlights the essential tools, mostly for the Linux platform, that can be used to search out and hack Bluetooth-enabled devices.
Discovering Bluetooth Devices
BlueScanner – BlueScanner searches out for Bluetooth-enabled devices. It will try to extract as much information as possible for each newly discovered device. Download BlueScan.
BlueSniff – BlueSniff is a GUI-based utility for finding discoverable and hidden Bluetooth-enabled devices. Download BlueSniff.
BTBrowser – Bluetooth Browser is a J2ME application that can browse and explore the technical specification of surrounding Bluetooth-enabled devices. You can browse device information and all supported profiles and service records of each device. BTBrowser works on phones that supports JSR-82 – the Java Bluetooth specification. Download BTBrowser.
BTCrawler -BTCrawler is a scanner for Windows based devices. It scans for other devices in range and performs service query. It implements the BlueJacking and BlueSnarfing attacks. Download BTCrawler.
Hacking Bluetooth Devices
BlueBugger -BlueBugger exploits the BlueBug vulnerability. BlueBug is the name of a set of Bluetooth security holes found in some Bluetooth-enabled mobile phones. By exploiting those vulnerabilities, one can gain an unauthorized access to the phone-book, calls lists and other private information. Download BlueBugger.
CIHWB – Can I Hack With Bluetooth (CIHWB) is a Bluetooth security auditing framework for Windows Mobile 2005. Currently it only support some Bluetooth exploits and tools like BlueSnarf, BlueJack, and some DoS attacks. Should work on any PocketPC with the Microsoft Bluetooth stack. Download CIHWB.
Bluediving – Bluediving is a Bluetooth penetration testing suite. It implements attacks like Bluebug, BlueSnarf, BlueSnarf++, BlueSmack, has features such as Bluetooth address spoofing, an AT and a RFCOMM socket shell and implements tools like carwhisperer, bss, L2CAP packetgenerator, L2CAP connection resetter, RFCOMM scanner and greenplaque scanning mode. Download Bluediving.
Transient Bluetooth Environment Auditor – T-BEAR is a security-auditing platform for Bluetooth-enabled devices. The platform consists of Bluetooth discovery tools, sniffing tools and various cracking tools. Download T-BEAR.
Bluesnarfer – Bluesnarfer will download the phone-book of any mobile device vulnerable to Bluesnarfing. Bluesnarfing is a serious security flow discovered in several Bluetooth-enabled mobile phones. If a mobile phone is vulnerable, it is possible to connect to the phone without alerting the owner, and gain access to restricted portions of the stored data. Download Bluesnarfer.
BTcrack – BTCrack is a Bluetooth Pass phrase (PIN) cracking tool. BTCrack aims to reconstruct the Passkey and the Link key from captured Pairing exchanges. Download BTcrack.
Blooover II – Blooover II is a J2ME-based auditing tool. It is intended to serve as an auditing tool to check whether a mobile phone is vulnerable. Download Blooover II.
BlueTest – BlueTest is a Perl script designed to do data extraction from vulnerable Bluetooth-enabled devices. Download BlueTest.
BTAudit – BTAudit is a set of programs and scripts for auditing Bluetooth-enabled devices. Download BTAuding.
What’s next? Let everyone know to disable Bluetooth until they really need it. Additionally, make sure to update your phone software on a regular basis

Hack for Free Airtel GPRS

Note: New Proxies for free Airtel GPRS have been posted here.
After a Lot of research we have found another hack for free Unlimited GPRS for Airtel live users. The new trick for Airtel free internet is as simple as installing a software on your Cell phone. Actually the trick is to install a Mobile Web Browser called Teashark or Ucweb on your Cellphone.
Follow the steps below for unlimited mobile browsing.
1. Download Teashark browser(for MIDP 2.0 handsets only) from here or from wap.teashark.com if you are using mobile browser.
2. Install the browser and select Airtel Live as the access point and start browsing absolutely free (Don’t worry airtel won’t charge you).
Note: If Teashark browser doesn’t work then go for Ucweb browser which can be downloaded from here. They also have many features like built-in download manager,search function,email service and also page saving options.

10 motor terpantas yang dijual di pasaran umum

10. MV Agusta F4 1000 MT Tamburini (307 km/h)
http://www.transportspecs.com/images/old/mv_agusta_f4_1000_mt_tamburini.jpg


9. MV Agusta F4 1100 CC (315 km/h)

http://www.transportspecs.com/images/old/mv_agusta_f4_1100_cc.jpg


8. Ducati Desmosedici RR (320 km/h)

http://www.scuteresibiu.ro/imagini/oferte_speciale/12326419401.jpg


7. Kawasaki ZX10-R (321 km/h)

http://www.japparts.nl/images/Kawasaki/KawasakiZX10R1.jpg


6. Yamaha R1 (321 km/h)

http://img369.imageshack.us/img369/5337/yamaha20r12009bq3.jpg


5. Suzuki GSX-R 1000 (323 km/h)

http://2.bp.blogspot.com/_5hrOiFM_-rs/ST7-idG8A8I/AAAAAAAAAII/uf7Z9bL43ic/s400/suzuki_GSX_R1000K5.jpg


4. Honda CBR 1100-XX Fireblade (326 km/h)

http://liveimages.editorial.carsales.com.au/bikepoint/general/editorial/ge4715655837156740232.jpg


3. Kawasaki ZX14-R (331 km/h)

http://www.xxxchromeshop.com/shop/images/zx14r.jpg


2. Kawasaki ZX12-R (336 km/h)

http://i95.photobucket.com/albums/l149/r_triatmono/Kawasaki/ZX-12R.jpg


1. Suzuki Hayabusa 1300 GSX-R
(342 km/h tanpa limiter)

http://1.bp.blogspot.com/_KoKuGMdc1OA/SrEWyEDJlPI/AAAAAAAAB00/TstFdiDvdLI/s400/Suzuki_GSX-R_hayabusa.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_p2GhQhzeCAE/SY8qu94QwVI/AAAAAAAAASg/TAXkfUoR0qU/s400/Suzuki_GSX-R_1300_Hayabusa_2009_st3pz.jpg
http://4.bp.blogspot.com/_p2GhQhzeCAE/SY8qvTGFGUI/AAAAAAAAASo/Xt-Ce8Plsrk/s400/Suzuki_GSX-R_1300_Hayabusa_2009_st1pz.jpg
http://www.gsxr.es/wp-content/uploads/2009/10/suzuki_gsxr_1300_hayabusa_2010.jpg

16 December, 2009

open Tabs in Notepad?

Are you tired of opening new instance of Notepad everytime you open a new Text Document? If the answer to the above question is Yes then you don’t have to worry about this anymore. You can use NotepadTabs to open different Text Documents in the same instance in form of Tabs as in Firefox.

ScreenShots

Capture

Features

  • Different from classic notepad, ‘Notepad Tabs’ gives the freedom to view multiple text files in a single Notepad just like in IE7 and Firefox, which saves you from the mess in the taskbar.
  • Allows to open txt files with only one click.
  • All the Keyboard Shortcuts present in Notepad works with this New Version.
  • You can easily select and navigate through open tabs in a single Notepad programme.
  • Before closing the application, it allows to save all opened tabs at the same time.
  • User friendly interface gives easy access to frequently used commands.
  • Unlike classic notepad you can choose 6 different themes;
    • Office 2007 Blue
    • Office 2007 Silver
    • Office 2007 Black
    • Sparkle Blue
    • Professional Office 2003
    • Professional System

Useful Tips

  1. To make NotepadTabs the default text editor, right click the txt file and choose “Open With”, then click Browse and go to the NotepadTabs directory under the Program Files and select NotepadTabs.exe. In the “Open With” window, click the checkbox and press OK.
  2. If a problem occurs using NotepadTabs as default text editor after re-installation (second time), you can use CCleaner (CCleaner works fine, is compatible) to clean your computer and then follow the steps explained in 1.
  3. To open a New Tab you can use the keyboard Shortcut Ctrl + T to open a new tab and Ctrl + W to close the current tab.

Download

NotepadTabs is freely available to all. You can download it Here.

Gambar yang penuh penipuan

Gambar yang selalu beredar DI INTERNET:

Gambar yang diklaim sebagai bukti kebesaran Allah. Sebuah bukit yang ketika diputar 90 derajat menampilkan wajah manusia - Sang Budha!
Benarkah keaslian foto ini???....


Gambar asli adalah sebuah bukit di obyek wisata Machu Pichu, Peru. Gambar telah dimanipulasi untuk lebih menunjukkan kemiripan dengan wajah manusia. Dalam hal ini Sang Budha


Perhatikan, bagaimana 'orang yang memanipulasi' gambar di sebelah kiri, menambahkan bentukan mata dan mulut. Lihat pula bagaimana sisi kiri dari bukit utama 'dipendekkan' untuk memberi kesan bentukan 'hidung'.

Tentunya tidak layak kita memakai sesuatu yang dipalsukan sebagai bukti kebesaran Allah.
Semuanya HOAX!!!

Al Quran Undang-Undang Tertinggi Malaysia

Baru ini saya bertanya dengan Mak Cik Wikipedia dan mendapati jawapan kepada status kebebasan beragama di Malaysia seperti di bawah:

Status kebebasan agama di Malaysia merupakan satu isu kontroversi. Islam merupakan agama rasmi dan Perlembagaan Malaysia meletakkan sekatan terhadap kebebasan beragama, paling ketara penyebaran agama selain Islam kepada Muslim. Bagaimanapun, persoalan sama ada Malaysia merupakan negara Islam atau sekular masih belum berjawab; Wikipedia

Saya meneliti Perlembagan dan mendapati tafsiran sebenar Perlembagaan Malaysia menunjukkan Al-Quran & Hadis adalah sebenarnya undang-undang tertinggi di Malaysia, dan mana-mana undang-undang, perjanjian atau perbuatan bercanggah dengannya adalah tidak sah dan menjadi terbatal.

Namun itu kenapa ia menjadi sebaliknya? Kenapa perlaksanaan Al-Quran dan Hadis sebagai undang-undang tertinggi diabaikan dan disisihkan? Ini kerana perlaksanaan undang-undang hari ini berasaskan fahaman yang terpesong dari maksud sebenar Perlembagaan. Ini kerana mereka menafsirkan perkara 3 (1) Perlembagaan sebagai bermaksud Islam agama rasmi di Malaysia. Ini adalah penafsiran yang terpesong. Terdapat beberapa faktor dan antara fahaman terpesong kerana pengamal undang-undang tidak memahami definisi Islam yang sebenar, dan isu tidak pernah dicabar di Mahkamah.

Sekarang saya kemukakan alasan-alasan seperti di bawah:

Perkara 4 (1) menyatakan Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi, dan mana-mana undang bertentangan dengannya menjadi terbatal. Undang-undang yang boleh menjadi terbatal dan tidak sah ialah semua undang-undang selain Perlembagaan, termasuk Kanun Jenayah dan peraturan kecil dsbnya. Kesemuanya mesti tidak bercanggah dengan Perlembagaan.

Perkara 4 (1) Perlembagaan ini ialah undang-undang tertinggi Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka yang tidak selaras dengan Perlembagaan ini adalah tidak sah setakat ketidakselarasan itu.

Bagi memudahkan pemahaman, kita anggap Perlembagaan seumpama bapa dan undang-undang selainnya seumpama anak. Oleh itu arahan anak tidak boleh mengatasi arahan bapa. Persoalan lain samada badan Perundangan (Peguam Negara), Kehakiman (Ketua Hakim Negara), Eksekutif (Perdana Menteri), YDPA/Sultan, dasar-dasar parti politik, perjanjian-perjanjian, dan semua badan/individu tertakluk di bawah Perlembagaan? Ya! Kesemuanya tertakluk di bawah Perlembagaan dan tidak terkecuali. Sebarang undang-undang, perjanjian atau perlaksanaan bertentangan dengannya menjadi terbatal dan tidak sah.

Seterusnya Perlembagaan memperuntukan Islam ialah agama bagi Persekutuan.

Perkara 3. (1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.

Perkara 11 (1) memperuntukkan: Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.

Alasan Ringkas

Berdasarkan di atas, alasan ringkas ialah bagi dakwaan Al-Quran & Hadis sebagai undang-undang tertinggi ialah:

Reason:

1. Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi
2. Undang-undang tertinggi menyatakan Islam agama Persekutuan
3. Islam agama Persekutuan bermaksud Pengabdian Persekutuan
4. Pengabdian Persekutuan bermaksud Persekutuan mesti membenarkan perlaksanaan ibadah mengikut Al-Quran & Hadis

Conclusion: Ini bermaksud Perlembagaan mesti membenarkan ibadah terkandung di dalam Al-Quran & Hadis, dan termasuk perlaksanaan undang-undang Islam. Oleh itu ini membawa maksud undang-undang Al-Quran & Hadis adalah undang-undang tertinggi di Malaysia.

Namun itu kenapakah salah faham ini terjadi?... Hidup Islam!!

10 Pemimpin Terkejam Dunia

Berdasarkan sumber yang diperolehi la. Senarai di bawah adalah senarai pemimpin yang terkejam. Senarai ini berdasarkan bilangan manusia yang dibunuh kerana mereka. Adakah ini betul? Dimanakah ranking bush? Aku hairan......................................................
1. Mao Tse Tung (China) killed 35 million people 1949-1976


2. Joseph Stalin (USSR) killed 20 million people 1929-1953


3. Adolph Hitler (Nazi Germany) killed 11 million people 1939-1945


4. Kim Il Sung (North Korea) killed 3 million people 1948-1994


5. Mohamed Suharto (Indonesia) killed 2 million people 1967-1998


6. Pol Pot (Cambodia) killed 1.4 million people 1975-1979


7. Theoneste Bagosora (Rwanda) killed 1 million people April-July 1994


8. Saddam Hussein (Iraq) killed 2 million people 1979-2003


9. Ante Pavelic (Croatia) killed 300,000 people 1941-1944


10. Idi Amin (Uganda) killed 300,000 1971-1979

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online