sampai sini -->

07 December, 2009

Hacker Yang Kecundang dan Kantoi

1.Jonathan James

James adalah orang Amerika,semasa berumur 16 taun dia dihantar ke penjara sebab jenayah siber. Kementerian Pertahanan Amerika telah digodam olehnya dan die kate itu hanyalah skill hack yang biase untk melepaskan rasa bosan. NASA juga terkena impak kehebatannya, James mencuri software NASA yang dikirala kan, ade la dalam harga $1.7 juta dollar AS. Sehingga NASA dipaksa untuk tutup(shut down) server dan sistemnya. Oleh kerana kesalahannya itu, dia dihukum dgan tidak boleh menyentuh komputer selama 10 tahun. Tapi sekarang dia sudah insaf dan berkhidmat di sebuah syarikat keamanan daalm bidang komputer.
2.Adrian Lamo

Dia telah mengodam New York Times untuk mendapatkan maklumat peribadi dan beberapa security number dan mengodam Microsoft. Dia akhirnya didenda $65.000 dollar US. Dan sekarang ini dia menjadi pembicara di beberapa acara seminar. huhu. Dahsyat
3.Kevin Mitnick

Inilah legenda yang pada masa ini betul betul mantop dalam dunia hack.
Inilah kesalahannya:
-Menggunakan Los Angeles bus transfer system unntuk mendapatkan tumpangan gatis
-Mengelabui FBI
-Hacking kedalam DEC system (Digital Equipment Corporation)
-Mendapatkan administrator positon dalam satu komputer IBM biar menang judi, karena adminnya mengunakan laptop IBM tersebut.
-Hacking Motorola, NEC, Nokia, Sun Microsystems dan Fujitsu Siemens systems
Dan banyak lagi kesalahan dia yang luar biasa.
seorang white hat hacker pun yang bernama Tsutomu Shimomura pun (ahli juga dia dan merupakan top 5 white hat hacker), dihack komputer systemnya, dan terjadilah perang luar biasa. Dia dikesan dan ditangkap oleh FBI dengan bantuan Tsutomu Shimomura yang mengesan (tracking) lewat jaringan HP' yang dibawa ama Mitnick mase tu. Tapi sekarang dia sudah insaf la jugak dan menjadi seorang penulis buku, konsultan security, dan pembicara.
4.Kevin Poulsen

Juga dikenali sebagai Dark Dante. Dia menghack database FBI. Selain itu dia juga menghack seluruh lines phone station sebab Memang kemahiran dia menghack system phone lines. Sekarang ini dia menjadi senior editor di Wired News, dan berjaya menangkap 744 penawaran sex melalui profiles Myspace. Huhu..Mantap La jugak kan.
5.Robert Tappan Moris


6.Karl Koch

Dia berasal dari hannover Jerman yang menamakan komputernya FUCKUP (First Universal Cybernetic-Kinetic Ultra-Micro Programmer). Dia melakukan beberapa kejayaan dalam mengodam pada  1985-1988. Dia juga seorang cocaine addict.
Dia berhasil mengodam beberapa sistem Tentera AS dan godam  sebuah pusat tenaga nuklear AS pada zaman perang dingin dan hasil hackingnya dijual ke KGB (Agen Rahsia Uni Soviet). Dia didapati telah kantoi pada tahun 1988, menurut info dia membakar tubuhnya sendiri, namun siapa tahu ini merupakan konspirasi tahap tinggi antara US dan Soviet pada perang dingin.

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online