Secara rasminya, syarikat Perusahaan Otomobil Nasional (PROTON) telah mengumumkan tarikh pelancaran Proton Inspira yang bakal menggantikan Proton Waja pada 14/10/10. Sudah tentu ramai rakyat Malaysia berbangga dengan kejayaan ini walaupun kita hanya menciplak. Tetapi ada hati hati yg terguris kerana memiliki MITSUBISHI LANCER GT. Mana tidaknya, kemegahan mereka selama ini telah diciplak oleh proton dengan mengeluarkan Proton Inspira yang boleh dikatakan hampir hampir sama dengan Mitsubishi Lancer GT.
Perbezaannya ialah lambang, rim, dan hiasan dalaman. Bagi bahagian rangka dan enjin, masih dikekalkan dengan teknologi Mitsubishi. Bagi 1% baki pemilik Mitsubishi mungkin gembira kerana ramai “kaum” berada di atas jalan raya Malaysia. hahaha
Antara komen serta ulasan dari pemilik Lancer GT yang kita dengar, ramai yang tidak berpuas hati kerana harga yang dijual adalah murah, dan mereka ini bakal “tenggelam” kerana bentuk yang hampir serupa. Rata-rata tidak berpuas hati kerana mereka telah membayar jumlah yang agak besar bagi memiliki Lancer GT ini, tetapi mereka harus ingat, mereka memiliki Lancer ori bro! Luaran, boleh dikatakan agak sama, hanya dapat dilihat dengan ketara ialah saiz rim dimana Proton telah mengecilkan dari 17″ ke 16″.
Agak pelik bagi kita, cubalah kita berfikir sejenak. Khabar angin mengatakan, “remote control” Inspira adalah sama bentuk dengan keluaran Lancer GT! Apa salahnya, kita design sendiri remote tu supaya dapat mewujudkan satu identiti tersendiri untuk rakyat Malaysia.
Sebelum ini pasti anda teruja dan berharap untuk memiliki Lancer GT, namun sekarang peluang anda semakin besar. Biarlah bukan Lancer GT, beli dulu Inspira, pastu “convert” jadi Lancer GT. Takde hal lah.. Jadi tanpa memanjangkan perbincangan kita ini, marilah kita lihat sneak peek Proton Inspira, dan spesifikasi serta cadangan harga atas jalan (on the road)
Spesifikasi PROTON INSPIRA
4B10
Jenis Enjin : 4 Silinder Sebaris DOHC 16injap dengan sistem MIVEC
Sesaran : 1.8L (1798 cc)
Diameter Piston : 86 mm
Strok : 77.4 mm
Nisbah mampatan : 10.5:1
Sistem Bahanapi : Multi ECI
Kuasa Maksima : 105 kW (143 PS) pada 6000 rpm
Tork Maksima : 177 Nm (130 ftlbf) pada 4250 rpm
Harga cadangan : RM 79,xxx.xx
4B11
Jenis Enjin : 4 Silinder Sebaris DOHC 16injap dengan sistem MIVEC
Sesaran : 2.0 L (1998 cc)
Diameter Piston : 86 mm
Strok : 86 mm
Nisbah mampatan 10:1
Sistem Bahanapi : Multi ECI
Kuasa Maksima : 108-114 kW (147-155 PS) pada 6000 rpm
Tork Maksima : 198 Nm (146 ftlbf) pada 4250 rpm
Harga Cadangan : RM 95,xxx.xx
Gambar Spyshot
Kedua-dua enjin ini menggunakan sistem MIVEC. MIVEC bermaksud Mitsubishi Innovative Valve Electronic Control. Sistem injap ini menggunakan sistem ala-ala VTEC, DVVT, VVTI, VTi, VVL dan lain-lain yang ada di pasaran sekarang.
Dari apa yang dapat kita lihat, perbezaan sesaran hanyalah pada strok piston itu sendiri. Bagi pendapat saya, saya cadangkan anda beli model 4B10 1.8L, dan lakukan modifikasi menggunakan stroker kit yang bakal ada di pasaran nanti. Silap-silap sesaran anda boleh mencapai 2.2L. Mana tahu, teknologi zaman sekarang. Tapi jangan bagitahu Proton ya, ini rahsia kita.
Oh ya, sebelum saya terlupa, ada juga pengguna Lancer GT yang merungut. Kenapa Proton Inspira ada Fully Automatic Climate Control walhal pada Lancer GT tiada. Sistem ini merupakan sistem terbaru yang berfungsi untuk mengekalkan suhu dalam kenderaan selaras dengan keselesaan penumpang. Jangan risau untuk mengubah suhu kalau sejuk, hanya tumpukan pemanduan, dan biarkan Proton Inspira melakukannya!
Brochure Proton Inspira
Sesiapa yang berminat, anda bolehlah ke showroom Proton yang terdekat atau hubungi 1300 880 888 dan tempahan boleh dibuat dengan wang pendahuluan sebanyak RM 1000.00.
Rupanya dah ada orang gaduh la.. lihat link di bawah.
*link facebook tengah gaduh2 nie..
credit to: http://selangor2u.com/blog/rempit/eksklusif-pelancaran-proton-inspira-bakal-gugat-lancer-gt/
Perbezaannya ialah lambang, rim, dan hiasan dalaman. Bagi bahagian rangka dan enjin, masih dikekalkan dengan teknologi Mitsubishi. Bagi 1% baki pemilik Mitsubishi mungkin gembira kerana ramai “kaum” berada di atas jalan raya Malaysia. hahaha
Antara komen serta ulasan dari pemilik Lancer GT yang kita dengar, ramai yang tidak berpuas hati kerana harga yang dijual adalah murah, dan mereka ini bakal “tenggelam” kerana bentuk yang hampir serupa. Rata-rata tidak berpuas hati kerana mereka telah membayar jumlah yang agak besar bagi memiliki Lancer GT ini, tetapi mereka harus ingat, mereka memiliki Lancer ori bro! Luaran, boleh dikatakan agak sama, hanya dapat dilihat dengan ketara ialah saiz rim dimana Proton telah mengecilkan dari 17″ ke 16″.
Agak pelik bagi kita, cubalah kita berfikir sejenak. Khabar angin mengatakan, “remote control” Inspira adalah sama bentuk dengan keluaran Lancer GT! Apa salahnya, kita design sendiri remote tu supaya dapat mewujudkan satu identiti tersendiri untuk rakyat Malaysia.
Sebelum ini pasti anda teruja dan berharap untuk memiliki Lancer GT, namun sekarang peluang anda semakin besar. Biarlah bukan Lancer GT, beli dulu Inspira, pastu “convert” jadi Lancer GT. Takde hal lah.. Jadi tanpa memanjangkan perbincangan kita ini, marilah kita lihat sneak peek Proton Inspira, dan spesifikasi serta cadangan harga atas jalan (on the road)
Spesifikasi PROTON INSPIRA
4B10
Jenis Enjin : 4 Silinder Sebaris DOHC 16injap dengan sistem MIVEC
Sesaran : 1.8L (1798 cc)
Diameter Piston : 86 mm
Strok : 77.4 mm
Nisbah mampatan : 10.5:1
Sistem Bahanapi : Multi ECI
Kuasa Maksima : 105 kW (143 PS) pada 6000 rpm
Tork Maksima : 177 Nm (130 ftlbf) pada 4250 rpm
Harga cadangan : RM 79,xxx.xx
4B11
Jenis Enjin : 4 Silinder Sebaris DOHC 16injap dengan sistem MIVEC
Sesaran : 2.0 L (1998 cc)
Diameter Piston : 86 mm
Strok : 86 mm
Nisbah mampatan 10:1
Sistem Bahanapi : Multi ECI
Kuasa Maksima : 108-114 kW (147-155 PS) pada 6000 rpm
Tork Maksima : 198 Nm (146 ftlbf) pada 4250 rpm
Harga Cadangan : RM 95,xxx.xx
Gambar Spyshot
Kedua-dua enjin ini menggunakan sistem MIVEC. MIVEC bermaksud Mitsubishi Innovative Valve Electronic Control. Sistem injap ini menggunakan sistem ala-ala VTEC, DVVT, VVTI, VTi, VVL dan lain-lain yang ada di pasaran sekarang.
Dari apa yang dapat kita lihat, perbezaan sesaran hanyalah pada strok piston itu sendiri. Bagi pendapat saya, saya cadangkan anda beli model 4B10 1.8L, dan lakukan modifikasi menggunakan stroker kit yang bakal ada di pasaran nanti. Silap-silap sesaran anda boleh mencapai 2.2L. Mana tahu, teknologi zaman sekarang. Tapi jangan bagitahu Proton ya, ini rahsia kita.
Oh ya, sebelum saya terlupa, ada juga pengguna Lancer GT yang merungut. Kenapa Proton Inspira ada Fully Automatic Climate Control walhal pada Lancer GT tiada. Sistem ini merupakan sistem terbaru yang berfungsi untuk mengekalkan suhu dalam kenderaan selaras dengan keselesaan penumpang. Jangan risau untuk mengubah suhu kalau sejuk, hanya tumpukan pemanduan, dan biarkan Proton Inspira melakukannya!
Brochure Proton Inspira
Sesiapa yang berminat, anda bolehlah ke showroom Proton yang terdekat atau hubungi 1300 880 888 dan tempahan boleh dibuat dengan wang pendahuluan sebanyak RM 1000.00.
Rupanya dah ada orang gaduh la.. lihat link di bawah.
*link facebook tengah gaduh2 nie..
credit to: http://selangor2u.com/blog/rempit/eksklusif-pelancaran-proton-inspira-bakal-gugat-lancer-gt/
No comments:
Post a Comment