sampai sini -->

16 March, 2011

Politik oh politik

(hanya gambar hiasan)
(hanya gambar hiasan)
Politik itu umpama rim kereta.. Sesuatu yg kecil, tapi sangat penting. Tanpa rim, tayar tidak akan menjadi bulat, tak ada rim, handling kereta not perfect la.. Mcm tu jgk politik dalam Islam.. Takda politik, kepimpinan takkan sermpurna, takda hala tuju..but, politik adalah satu part yg kecil sahaja. Islam merangkumi semua aspek.

Islam lebih besar dari politik. Macam kereta, kereta perkara yg lebih besar dari tayar..kereta trbahagi kpada beberapa prkara antaranya, performance, handling, drivability, body, dan bnyak lg..mcm tu jgk dgn Islam..ada ekonomi, pendidikan, akidah, akhlak, muamalat, keluarga, dan ada juga politik..politik adalah satu cabang dalam Islam..

Islam bukan politik semata-mata...begitulah juga dgn rim kereta..rim adalah satu part dalam kereta yg dikategorikan bahagian handling..bila kita brcakap pasal kereta, kita takkan brcakap pasal rim shj..jgn sampai kita hanya fokus kpada rim semata2 kerana tayar juga penting untuk handling..tak lupa juga jgn sampai kita lupa kpd aspek performance seperti enjin.mcm itulah juga dgn politik..when we talk about politik, jgn sampai kita lupa kepada akhlak dan akidah kerana tanpa akhlak dan akidah..politic is nothing..jgn sampai kita lupa kpada pembangunan ekonomi, pendidikan,muamalat, keluarga dan lain2..

Tetapi, dgn keadaan politik malaysia hari ini..pada aku la, politik Malaysia is zero..matlamat tak menghalalkan cara..tapi cara politik sekarang dah macam2 dan lebih2..benci org tu,benci org ni..kutuk org tu, kutuk org ni..mcm ni ke politik Islam? tak undi aku, mmg aku tak tolong la kau. Susah la mcm ni..Kalau dah nama politik mestilah akan ada pelbagai parti, jadi mestilah ramai yg akn berbeza sokongan..tak boleh ke kalo berbaik2..dah habis pilihan raya tu habis la..ni tak, sampai sekarng tak habis2 gaduh..agak2 kalo nabi Muhammad masih ada dia senyum ke dia marah tengok keadaan sekarang?

Kalo dah berkempen tu, mcm2 janji manis..manis tu manis jgk tp tak habis2 membusuk2 org lain..semua sama je..cara nk pancing undi dgn nak pancing awek sama je..janji manis je jdi modal..bukan kata nak bgtaw mcm mana nak majukan negara, perancangan masa depan..mcm mana untuk tunaikan janji,bukanya hanya janji semata2..mmg la cara tu mudah pancing undi..pancing awek pun sama la..lg senang jnji manis je..bila kahwin i bg kat u rumah besar, kereta besar, u tak perlu masak, u tak perlu basuh baju, u tak perlu kemas rumah, u coleh g shopping hari2..see..how much dirty tactics here..thats y almost people said politic is suck or shit!!!

Bila duk kedai pagi2 dengar pakcik bising2 pasal politik mesti ada yg berbunyi"tak habis2 politik"..see..mcm mana rakyat tak bosan dgn poolitik..penuh sandiwara dan lakonan semata2..drama king bukan hnya di tv..tp dlm politik..kita sbg rakyat pun kena pkir..kerajaan tu mcm bapak kita la..kita sebgai anak akn slalu mintak mcm2, nak itu nak ini..tp kena pikir, bapak kita tu mampu ke? Bapak kita penat cari duit siang malam..hujung bulan baru dapat gaji..kita tahu nak habiskan je..mcm tu jugak la rakyat..tahu nak subsidi je..tak tahu ke mcm mana kerajaan tu pikir mcm mana nak tampah pendapatan..

Tak hairan la kalo kerajaan terpaksa buka pusat perjudian, disko n mcm2 lg..dan tak hairan jugak la ada ayah yg sanggup pergi berjudi, mencuri atau wat kerja haram untuk penuhi pemintaan anaknya..fikir la..skrang bukan masa untuk pikir apa yg kita dapat, tapi pikir mcm mana kita nak dapatkan bnda tu..angan2 lebih mudah dari merancang strategi...

Harap2 suatu hari nanti kita akan menyokong sesuatu perkara bukan kerana parti, bukan kerana warna, bukan kerana bangsa, bukan kerana budaya tapi kerana kebenaran..tp malangnya hari ini..sesuatu perkara akan dirujuk kepada parti, bila timbul sesuatu isu, politiklah yg akan dirujuk mula2nya..jika partinya setuju,dia akan setuju,jika partinya membangkang,dia akan membangkang..ape kejadahnya ni? politik tu mazhab ke ape? lihat isu yg timbul terbaru ni pasal bible dlm bahasa melayu..apa kejadahnya dia buat terjemahan tu? seperti yg kita ketahui, bangsa Melayu di Tanah Melayu ini adalah Islam seluruhnya..jadi untuk apa bible bahasa melayu itu dibawa masuk? hanya sekadar bacaan seperti novel cinta? kelakar sangat..haha..apa lagi kalau bukan untuk dakwah kristian..bible adalah bible..bible bukan Injil!!!
Share

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online