sampai sini -->

20 November, 2009

Marilah Berpoligami


Anda mahu kawin ramai-ramai atau kahwin ramai?
Kahwin ramai-ramai bermaksud berkahwin bersama-sama dengan pasangan lain secara serentak.
Kahwin ramai bermaksud berkahwin dengan beberapa orang perempuan atau wanita.

Aku tahu ramai perempuan memang tidak suka kepada poligami. Memang itulah lumrah hidup perempuan, nak buat macam mana. Bila suami mahu berkahwin ramai, mula bising-bising sehingga perkara itu dibawa ke kementerian sampai dalam parlimen kot. Hhahaha. Apabila berlaku poligami, tiada siapa lagi yanga akan dipersalahkan melainkan kaum lelaki. Kononnya kaum wanita itu diseksa. Macam2 la. Tidak dinafikan perkara tersebut sememmngnya terjadi.
Tetapi pada pandangan aku la. Poligami ni bukan masalah lelaki. 90% masalah poligami bukan dari lelaki. Itu statement aku, ade sape nak marah? aku xkisah. Ikut hati mati, ikut rasa binasa. ade juga ikut rasa merasa. Hahhaha. Bagi aku la, apabila kita sebut pasal poligami ni. Kaum wanita janganlah sabitkan lelaki dalam masalah ini. Kerana itu sesuatu yang tidak masuk akal. Nak marah? Rileks sis. 90% masalah poligami berpunca dari kaum wanita sebenarnya.
Bila kita sebut pasal poligami, ianya sinonim dengan bermadu. Maksudnya lebih kurang la macam hidup bersama- sama dengan wanita yang lain. Apabila kaum wanita menolak poligami. Ia menunjukkan kaum wanita ini tidak suka akan perpaduan. Ia juga menunjukkan kaum wanita ini lebih mementingkan diri sendiri. Apa guna kaum wanita menubuhkan Persatuan Kaum Wanita apabila anda lebih mementingkan diri sendiri. Tidak sukakah anda hidup bersama-sama. Jika kaum wanita menolaknya, ini bermakna kaum wanita tidak suka akan hidup bermasyarakat. MasyaAllah.
Fikir-fikirkanlah wahai kaum wanita semua.
Apakah hujah anda apabila menolak poligami?
Kaum lelaki tidak mampu? Tidak mampu dari segi batin? Kalau seseorang itu tidak mampu buat ape dia nak tambah lagi?
Tidak mampu dari segi harta bendakah?
sila teliti ayat ini:
Diceritakan pada zaman Rasullullah, ada seorang pemuda miskin berjumpa dengan Nabi bertanya bagaimana nak menjadi senang. Kata nabi: kahwinlah. Pemuda itupun kahwin. Selang beberapa lama, pemuda itu datang lagi menyatakan dia masih lagi miskin. Kata nabi:kahwinlah lagi. Begitulah halnya dengan pemuda tersebut sehingga sudah ada 3 isteri tetapi masih miskin. Apabila beliau bertanya Nabi tentang hal itu, jawapannya masih sama: kahwinlah lagi. Kini dia sudah ada 4 isteri. Isterinya yang ke 4 seorang tukang tenun. Dia mengajar kemahirannya itu pada madu-madunya. Lama-lama kelamaan kehidupan pemuda itu berubah lalu menjadi senang lenang.

Ingatlah kita semua. Rezeki itu datang dari Allah. Apa yang penting kita mestilah bersyukur dengan rahmat dan nikmatNya. Cuba anda bayangkan bagaimana seorang Ayah yg berpendapatan RM500 sahaja tetapi mampu menampung berbelas2 orang anak sehingga ke menara gading? Jika kita berfikir secara logiknya, agak mustahil juga dgan gaji RM500 untuk menyara berbelas2 orang anak. Dari manakah pendapatan lainya jika bukan dari keberkatan. Allah boleh menyalurkan rezeki kepada kita dari arah mana pun.
Kepada yang masih membujang tu, jangan lah tangguh2 lagi untuk berkahwin. Jangan bimbang kerana Allah akan membantu kamu asalkan niat kamu itu betul.

Apabila kita melihat keadaan sosial hari ini. Bertapa ramainya yang telah melakukan maksiat seperti zina. Bagaimanakah untuk menyelesaikannya? Bagaimana lagi kalau bukan dengan berkahwin. Jadi bagaimana pula dengan orang yang berzina tetapi telah mempunyai isteri? antara caranya ialah berpoligamilah. Mahukah anda kaum wanita semua mahu suami kamu melakukan maksiat? Jika anda berkata YA, sungguh kejam anda. Tidakkah anda rasa bersalah? Jangan apabila sudah terjadi baru anda mahu menyesal.

Baru-baru ini aku ada terbaca satu artikel tentang luahan seorang kaum lelaki untuk berpoligami. Suami itu sudah berumur 40 tahun. Jadi, sesiapa yang ada terbacanya, silalah ambil iktibar daripada cerita itu. Kesimpulan dari cerita itu ialah kaum lelaki sebaik-baiknya berpoligami sebelum berumur 40. Sememangnya ada betulnya juga dari artikel itu.

Jadi, kita semua janganlah menolak poligami kerana jodoh itu ketentuan Allah. Bak kata orang "kalau sudah jodoh tidak akan kemana" tetapi ada juga kata-kata lain "jodoh takkan datang jika tidak dicari." kurang betul jugak bagi aku kata-kata ini. huhu.

Sedarlah kita semua tentang keadaan dunia hari ini. Kaum wanita semakin bertambah bilangannya. Tidakkah kamu kaum wanita yang sudah bersuami merasa kasihan kepada kaum2 wanita yang masih belum bersuami dan masih mencari2 jodohnya. Di Tanah Melayu ini pula, orang melayu telah semakin berkurangan kerana kebanyakkan keluarga sekarang tidak mahu beranak ramai ditambah pula dengan menolak poligami.

Kepada PERSATUAN KAUM WANITA, sokonglah poligami, agak sengal juga bila PERSATUAN KAUM WANITA menolak poligami kerana ia melibatkan kaumnya sendiri. Berfikir dan bertindaklah dengan akal, bukan dengan nafsu 9 anda itu. Tidakkah anda merasa gembira apabila anda dapat bermadu?hidup bersama-sama. Tetapi wanita sekarang apabila bermadu, lain pula yang jadinya. Bomoh situ la, bomoh sini la. Fitnah itu, Fitnah ini la. Tolonglah berfikir dengan baik. Janganlah kamu menurut nafsu 9 kamu itu.

Jadi, sebaik baiknya kita sokonglah poligami. Mohon maaf kepada kaum wanita semua kerana post ini sangat pahit untuk anda baca. Saya buka mahu mengkritik tetapi menegur sahaja. Maaf sekali lagi.




~ **Melatih Ikhlas** ~

dalam Berbagi betapa serakahnya kita, bila kebahagiaan hanya dinikmati seorang diri.  Berbagi kenikmatan dengan penuh keikhlasan tentu mendapat nilai spesial di mata Allah. Membuat diri lebih mencintai Allah dengan merelakan suami menambah istri, wanita akan lebih sadar, siapa yang seharusnya lebih dicintai. Suami yang hanya untuk di dunia, atau Allah yang akan memberinya kebahagiaan kekal di surga kelak? Sudah sepantasnya istri lebih mencintai Allah dari apapun di dunia ini.
~  **Melatih Hidup Sehat dan Bersih** ~

Hubungan sex dengan multi pasangan harus dilakukan dengan hati-hati. Karena berpindahnya penis antar vagina berpotensi menularkan penyakit ke vagina semua istri. Penyakit dari satu kelamin bisa dengan mudah menulari kelamin-kelamin yang lain. Kesadaran akan hal ini, mau tidak mau akan memaksa suami dan semua istrinya untuk selalu saling menjaga kesehatan. Karena kebersihan adalah sebagian dari iman, menjaganya sudah pasti dapat pahala juga…:D
~ **Melatih diri untuk selalu meningkatkan kualitas** ~

Dengan poligami, setiap istri akan termotivasi untuk selalu menjaga kualitas diri, bila kualitas dirinya buruk, maka sang suami akan cenderung menghindar, dan cenderung mendekat ke istri yang lain. Atau lebih parah, bila quota-nya belum habis, mungkin malah memutuskan untuk menambah istri lagi. Tapi ini persaingan positif. Memperbaiki diri juga berarti pahala lagi…:D
~ **Melatih untuk tidak dengki ** ~

Berbagi suami, bagi seorang istri yang pendengki akan membuatnya selalu makan hati, depresi, mungkin juga tekanan darah tinggi. Selain itu, istri yang pendengki cenderung lebih cepat keriput, akhirnya tak lagi seksi, aura yang dipancarkan pun bikin orang menyingkir pergi. Dan suami tercinta pasti beralih ke lain hati. Poligami akan mendorong para istri untuk tidak lagi jadi pendengki. Lagi-lagi, ini berarti pahala. Sebenarnya masih banyak lagi hal-hal positif yang bisa  diungkapkan, sayangnya tidak mungkin bila semua diceritakan disini, nanti kepanjangan. kesimpulannya, ingat kata-kata ini “wanita yang cerdas adalah yang mampu menempatkan diri dengan baik sebagai anak, istri, dan ibu serta mampu membaca potensi kebaikan dimanapun dia berada.“


BERFIKIRLAH DENGAN AKAL DAN SIFAT KEINSANAN KAMU.

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online