sampai sini -->

23 June, 2011

ANONYMOUS DITANGKAP

Beberapa jam yang lalu pihak berkuasa Seppannyol telah menahan tiga orang angota kumpulan Anonymous yang dikaitkan dengan serangan terhadap rangkaian Sony Playstation dan beberapa laman web lain. Pihak polis Sepanyol  tidak mahu mendedahkan identiti tiga individu tersebut. Anonymous melakukan kegiatannya di rumah salah seorang suspek di utara Sepanyol.

Anonymous menafikan tuduhan bahawa talian vault of griefers terbabit dalam aktiviti mengodam tersebut. Mereka telah mengambil kredit utk menyerang Paypal, Visa dan lain lain kerana  institusi mereka enggan menghantar derma ke laman web pemberi maklumat iaitu wikileaks.

Pihak Sony terpaksa menutup talian mereka lebih sebulan kerana beberapa bahagian laman web mereka telah di godam oleh Anonymous. Mungkin tinndakan Anonymous itu kerana ingin mmembantah tuntutan saman PlayStation 3 tinkerer George Hotz. Sony mendakwan mereka telah menemui kad panggilan anonymous dalam salah satu akaun pelanggan.

Anonymous juga didakwa bertanggungjawab menggodam llamman web kerajaan di Algeria, Iran, Mesir dan Libya malah mungkin dua bank Sepanyol.Menurut kepada sumber, saya merasakan Anonymous ini tidak ada kaitan dengan isu laman wen kerajaan Malaysia yang didakwa telah digodam pada beberapa hari yang lepas kerana melihat kepada cara mereka menggodam agak berbeza. Malah cara menggodam Anonymous Malaysia lebih kepada old school style.

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online