sampai sini -->

17 October, 2009

WAHABBI & BIDA'AH

Salam kepada semua. Beberapa bulan yang lalu saya ada berbual tentang Kumpulan Wahabbi di Malaysia. Semasa sedang berbual atau lepak, banyak persoalan yg timbul tentang WAHABBI. Adakah ia berada di jalan yang serong atau lurus?

Apa itu Ahli Sunnah Wal Jamaah?
Pengertian Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah kumpulan orang Islam yang berpegang kepada al-Quran, al-Sunnah dan pendapat para Sahabat yang bersepakat di atas kebenaran yang nyata dari Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w.

Apa itu Wahabbi?
kalau nak tahu apa itu WAHABBI sila baca di blog Ustaz Azhar. Muhammad ibn `Abd al-Wahhab merupakan orang kuat WAHABBI.
Gerakan Wahabi diasaskan oleh Imam Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi (1703 – 1791 M) lahir di Uyaynah utara Riyadh di daerah Nejad Arab Saudi. Bapanya adalah seorang qadhi di Nejad yang berpegang kepada akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah. Selain berguru dengan bapanya beliau juga berguru dengan ulama-ulama Ahlu Sunnah Wal-Jamaah di Mekah dan Madinah. Gurunya yang terkenal di Madinah ialah Syeikh Muhammad Hayat yang menulis kitab Al-Hashiyah ‘Ala Sahih al-Bukhari.

Imam Muhammad bin Abdul Wahhab merupakan seorang ulama’ yang banyak dipengaruhi Mazhab Hanbali tetapi pegangan tauhidnya berasaskan fikrah Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim yang juga bermazhab Hanbali. Beliau tertarik dengan pemikiran dua pemikir dan cuba menghidupkan kemabli konsep pemikiran Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim.

Ibnu Taimiyyah ( 1263 – 1328 M) adalah seorang pemikir besar umat Islam. Pemikiran Ibnu Taimiyyah menimbulkan bantahan beberapa ulama berfahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang sedang menguasai pemikiran akidah pada masa itu sehingga ia di penjara, dilarang menulis dalam penjara dan akhirnya meninggal dunia dalam penjara di Damshik Syiria. Ibnu Qayyim (1292 – 1350 M) adalah juga murid kepada Ibnmu Taimiyyah.


BIDA'AH
Bila kita sebut pasal WAHABBI, mungkin terlintas difikiran kita WAHABBI adalah golongan yang boleh dikatakan anti hadis. Saya tidak mengatakan mereka menolak 100% hadis,cuma cara mereka dalam beramal dengan hadis. Jadi apa kaitan BIDA'AH dengan WAHABBI? kita kena akui bahawa golongan Wahhabi hari ini suka sangat bawa isu bida'ah. Itu bida'ah. Ini tidak ikut sunnah, masuk neraka. Bida'ah memang ada dalam syariat. Tak siapa yang mahu menafikan. Dan bukanlah pula setiap orang yang membawa isu bida'ah itu Wahhabi. Yang Wahhabi ni adalah dari jenis golongan yang menakrifkan isu bida'ah pada tahap yang sangat ekstrem dan membimbangkan.

Tidak menjadi masalah bila kita kata mandi bunga untuk cari jodoh adalah bida'ah. mandi tolak bala bulan Safar sbg bidaah pon xkisah la. Kalau konsep wang hantaran dalam perkahwinan pon nak dikatakan bidaah pon aku tak kisah. Aku suke,senang cket nak kahwin. Kita pon patut sedar bahawa BIDA'AH yang sesat itu memang wujud. Antara Bida'ah yg diutarakan oleh Wahabbi ialah:
. Dalam mempelajari ilmu Usuludin hendaklah berpegang kepada fahaman yang diasaskan oleh Ibnu Taimiyyah.
. Di dalam amalan fiqh pula tidak berpegang kepada mana-mana mazhab malah boleh menampal antara satu sama lain (Talfiq).
. Berpegang kepada sumber al-Quran dan hadis sahih sahaja tanpa berpegang kepada Ijmak dan Qias.
. Melarang keras umat Islam berdoa melalui tawassul (perantaraan).
. Melarang ziarah kubur walaupun maqam Rasulullah s.a.w. Kerajaan Arab Saudi membenarkan Jemaah Haji dan Umrah menziarah Maqam Rasulullah itu adalah atas dasar menziarahi Masjid Nabawi.
. Menghancurkan tugu-tugu peringatan kerana semua itu menjadikan umat Islam syirik.
. Melarang membaca qasidah dan berzanji yang memuji Rasulullah s.a.w. tahlil dan seumpamanya.
. Melarang umat Islam mengadakan sambutan hari-hari kebesaran Islam seperti Maulid Nabi, Isra’ Mikraj dan lain-lain.
Melarang umat Islam belajar sifat 20 dan seumpamanya.
. Fahaman Asa’ari iaitu fahaman Ahlu Sunnah Wal-Jamaah dibuang jauh-jauh.
. Imam dilarang membaca Bismillah pada permulaan Fatihah.
. Tidak boleh membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah.
. Tidak boleh melagu-lagukan lafaz al-Quran dan laungan azan tetapi boleh baca dengan lurus sahaja.
. Menghadakan majlis zikir secara berjemaah dilarang.
. Amalan tariqah dilarang sama sekali.
. Amalan berwirid selepas solat berjemaah dilarang keras.
. Doa qunut Subuh itu bida'ah.
. Berzikir beramai-ramai itu bida'ah.
. Talqin untuk si mayat itu bida'ah.
. Berzikir guna biji tasbih itu bida'ah.
. Talaffuz niyyat ketika permulaan solat sebagai bida'ah.

Dan ade bnyak lagi la yg bdikatakan bida'ah.Memang mnjadi masalah yg agak besar jugak la kalau semua itu bida'ah.

Para pembaca semua, selagi ijtihad itu adalah dari ahlinya yang benar-benar layak,maka sesuatu ijtihad tidak membatalkan ijtihad yang lain. Sepatut pihak Wahabbi perlu berbincang tntang isu isu ini.Fahaman Wahhabi adalah satu ideologi yang mendakwa mereka mengiktiraf 4 mazhab fiqh muktabar, dan mahu berlapang dada pada perkara-perkara khilaf, tetapi pada akhirnya mereka hanya mahu pandangan dari mereka sahaja yang betul dan diterima oleh umat Islam. Apekah?

Jadi berhati-hatilah dengan mereka yg berfahaman Wahabbi ini, ada yang dah terpengaruh dengan isu-isu wahabbi ini. Bagi mereka yg masih baru atau newbie(noob) ni biasanya mereka akan bawa isu-isu berkaitan qunut, talqin, tahlil, kenduri arwah, dan sebagainya. Tapi kalau mereka yang dah lama dalam Wahabbi ni,mereka takkan berani mengetegahkan isu ni sebab dieorang dah tahu hujah mereka mudah dipatah bila BUKU BERTEMU DGAN RUAS.

Kalau mereka nak teruskan berkeras dalam isu-isu kecil seperti itu, tak akan ke mana perginya perjuangan tu. Wahhabism ni satu manhaj yang pada permulannya keras, tetapi menjadi kurang tegas pada hujung-hujungnya. Ini seperti mana yang Imam Muhammad Abu Zahra, iaitu bekas ulama usul di al-Azhar, menerangkan bahawa pada permulaan era Wahhabism ni, mereka hingga sampai mengharamkan minuman kopi dan yang serupanya. Tapi akhirnya, fatwa yang sangat keras ini berubah menjadi semakin lembut mengikut peredaran masa. Fatwa mereka yang lain, mengatakan bahawa penghisap rokok sebagai musyrik. Tapi ini dulu la. Sekarang tak pernah dengar pun lagi ada puak-puak ini yang bawa isu tersebut.

Biarkan puak Wahhabi ini berkeras dengan definisi bida'ah tegar mereka. Definisi bida'ah dari 4 mazhab muktabar sebenarnya bertentangan dengan apa yang mereka fahami. Nak ikut yang mana? Definisi bida'ah yang sudah survive beratus-ratus tahun, yang telah disemak dan ditarjih pula oleh ribuan para ulama yang warak lagi alim, atau nak ikut definisi bida'ah puak Wahhabi yang baru setahun jagung sahaja usianya?

Jangan umat Islam di Malaysia jadi macam Arab Saudi sudahlah. Pakai tali pinggang keledar ketika memandu pun dianggap bida'ah! Apa sudah jadi? Ini jumud atau tajdid? Kita juga mesti beriman dengan Sunnahtullah.

Sekian sahaja,

Wallahualam bi shawab.

2 comments:

  1. salam.

    nak tanya sket, Abu Bakar tu beramal ngn mazhab apa? mcm mane pula ngn Usman? Khalid al-Walid? Diorg berpegang dengan mazhab apa?

    ReplyDelete
  2. Masa zaman tu ada Rasulullah..Segala apa jenis perkara dan hal akan dirujuk kepada Rasulullah. Selepas kewafatan Rasulullah, barulah bermulanya mazhab kerana timbulnya persoalan2 baru.

    ReplyDelete

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online