sampai sini -->

17 August, 2010

Ungkapan "MEMANG AKU MACAM NI"

Kita agak sering kali mendengar ungkapan "AKU MEMANG MACAM NI, NAK BUAT MACAM MANA" dan ungkapan yg hampir sama seperti itu.

Pernahkah kita berfikir, betulkah kita? tidak bersalahkah kita?

Mungkin bagi anda itu ungkapan untuk lari dari kesilapan,lepas tangan,melepaskan diri dari tangungjawab,untuk ingorekan kesalahan kita.

Antara ungkapan yang sering kita dengar ialah:
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, aku lemah sangat.
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, bila aku marah je mesti aku rasa nak lempaang orang.
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, kalau tension je mesti aku pergi disko atau minum arak.
  • Aku tak boleh la, memang macam ni, kalau aku nak aku akan paksa jugak walaumacam mana sekalipun.
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, kalau bab kene tegur je mesti aku rasa nak marah.
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, kalau ade duit je mesti aku nak boros.
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, kalau belajar dengan cikgu ni mesti ngantuk.
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, aku malas bab2 belajar ni.
  • Aku memang jenis gila, nak buat mcm mana?
  • Memang badan aku busuk, nak buat macam mana?
  • Aku memang tak boleh la, memang macam ni, bla bla bla bla bla......
Adakah anda berasa bersalah apabila anda berkata sedemikian? Adakah kita sebagai manusia tidak mampu berubah dari yang buruk kepada yg lebih baik? atau dari yang baik kepada yang lebih baik? Fikirlah....Jangan biarkan kita terus dan terus tidak berubah kepada yang lebih baik. 

Tidak dinafikan, perkara buruk yang telah biasa kita lakukan sukar untuk dibuang. Namun begitu, walaupun perkara/perbuatan itu telah menjadi tabiat kita dan ianya amat sukat untuk dibuang, kita perlu juga berusaha untuk berubah. jangan biarkan keegoan kita berkeras untuk terus bersikap seperti ini. Kita perlu berubah demi untuk diri kita dan orang lain.

Walaupun ada juga tabiat yg perlu dan tidak perlu dibuang. Sebelum itu, kita perlulah berfikir, baikkah perkara ni? kalau baik teruskan. Kalau buruk, buangkan je la. Kita hidup atas bumi Allah ni bukan seorang diri. Jadi, Cubalah berubah untuk kebaikan kita dan orang lain.

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online