sampai sini -->

03 January, 2010

Proses Penukaran Hak Milik Kenderaan Apabila Pemilik Meninggal Dunia

Salam Satu Malaysia dan Semua Pembaca Laman Ini..

Pada hari ini saya ingin berkongsi maklumat yang tak seberapa tetapi mungkin penting untuk saudara dan saudari semua pada suatu hari nanti. Seperti tajuk di atas, "Proses Penukaran Hak Milik Kenderaan Apabila Pemilik Meninggal Dunia". Sebagai contoh anda ingin membeli sebuah motorsikal tetapi Tuan/pemiliknya telah meninggal dunia.


Langkah pertama ialah hendaklah buat pembatalan hakmlik dari JPJ. kemudian saudara dan saudari hendakla buka fail di amanah raya sbg pemohon.Saudara dan saudari hendaklah mengisi borang penolakan yakni di panggil borang di bawah akta akuan berkanun 1960, dalam harta pusaka simati - surat persetujuan penolakan.
di borang tersebut ada menyatakan senarai waris2 bersertakan salinan kad pengenalan. di harap saudara dan saudari dapat membuka fail dgn bayaran deposit sebanyak RM50.00 sahaja disusuli dgan  tindakan selanjutnya.

Saudara dan saudari tak perlu bawak ke semua waris2 tersebut. Apa yg anda perlu buat adalah sediakan salinan semua waris2 tersebut, yg hidup sahaja, sijil mati sipemilik , geran yg asal (original), tandatangani semua waris di borang penolakan akuan berkanun ,tandatangan salah satu waris di akuan berkanun simati, tandatangan saksi di akuan berkanun simati, cop dan tandatangan pesuruhjaya sumpah dan setem hasil. adalah menyenangkan anda dtg ke amanah raya jumpa pegawai bertugas.


Klau saudara dan saudari rasa susah sangat dan tak faham apa yang di tulis. saudara dan saudari bolehlah menuju ke JPJ berdekatan dan tanya pegawai disitu. kalau diaorang tidak dapat menjawab "anda boleh tumbuk pegawai di situ"

No comments:

Post a Comment

YOUR NUMBER :

frontpage hit counter nasnur hit counter and User Online