SEJARAH MAULIDUR RASUL
Perayaan Maulidur rasul telah diasaskan oleh kerajaan Fatimiah di Mesir.
Kerajaan Fatimah telah merayakan perayaan ini secara besar-besaran. Bukan
hanya hari jadi Rasulullah saw sahaja yang dirayakan, tetapi juga ahli
keluarga Nabi saw seperti Zainab, Hassan, Hussain (r.a.). juga dirayakan.
Bahkan mereka juga merayakan kelahiran Nabi Isa as.
Walaubagaimanapun, semua perayaan ini telah dihentikan pada tahun 488 atas perintah Perdana Menteri al-Afdal Shahindah pada ketika itu yang berpegang kuat pada sunnah seperti tercatit di dalam buku Al-Kamel, karangan Ibnu Al-Atheer. Masyarakat berhenti merayakannya sehingga Al-Ma'moon Al-Bataa'ni memegang kuasa kerajaan. Beliau telah yang memulakan kembali perayaan yang telah dihentikan sebelum itu.
Apabila Kerajaan al-Ayubbiah merampas kuasa, semua perayaan telah
dihentikan. Namun begitu, masyarakat tetap merayakannya dikalangan keluarga mereka di dalam rumah. Pada Abad ke 7, Putera Muzafar Al-Deen Abi Sa'd Kawakbri Ibn Zein Ed-Deen `Ali- Ibn Tabakatikin telah mewartakan perayaan Maulid Nabi di Bandar Irbil. Beliau merupakan seorang sunni. Muzafar mengambil berat akan perayaan ini sehingga memerintahkan agar persediaan seperti mendirikan khemah, menghias khemah dan pelbagai lagi dilaksanakan seawal dan sebaik mungkin. Setiap kali selepas solat Asar, Muzafar akan menyaksikan perayaan ini di dalam khemah yang telah didirikan itu.
Perayaan diadakan pada 8 Rabiulawal dan kadang-kadang 12 Rabiulawal.
Sambutannya diisikan dengan pelbagai acara antaranya membaca sejarah Nabi (s.a.w.) sehinggalah kepada menghias binatang ternakan untuk disembelih kemudian diadakan jamuan besar-besaran.
Berkata Ibnu Haajj Abu Abdullah Al-Abdari, perayaan tersebut tersebar luas
di seluruh Mesir pada zaman pemerintahan Putera Muzafar ini. Beliau
menentang akan perayaan yang diadakan. Banyak buku telah ditulis mengenai
perayan Maulidur Rasul ini antara penulisnya ialah Ibn Dahya, meniggal dunia
pada 633, Muhy Ed-Deen Ibn Al-`Arabi, meniggal di Damascus pada 683, Ibn
Taghrabik, meniggal di Mesir pada 670, dan Ahmad Al-`Azli dan anaknya
Muhammad, meniggal di Sebata pada 670.
Oleh kerana amalan bid'ah yang banyak ketika perayaan itu, ulama' telah
berbeza pendapat akan kebolehan merayakan Maulid Nabi ini. Pendapat pertama
membolehkan perayaan ini manakala pendapat yang kedua mengatakan sebaliknya.
Antara yang membolehkan ialah As-Siyooti, Ibn Hajar Al-`Asqalaani dan Ibn
Hajar Al-Haythmi. Walaupun mereka bersetuju dengan perayaan ini, mereka
tetap membangkang aturcara ketika Maulid itu(pada zamannya).
HUKUM MAULIDUR RASUL
Seperti yang telah diketahui, perayaan Maulidur Rasul ini merupakan satu
perayaan yang kontroversi. Ulama' berbeza pendapat akan kebolehan perayaan
ini. Kita sebagai masyarakat awam tersepit antara dua pendapat. Yang mana
perlu kita turuti. Sedangkan kedua-dua belah pihak terdiri daripada
ulama'-ulama' yang hebat dan tidak boleh ditolak lagi akan kewibawaan
mereka. Di dalam artikel ini, akan dilampirkan kedua-dua belah hujah setakat
mana yang mampu dikumpulkan. Melalui cara ini, kita dapat menilai sendiri
yang manakah mempunyai hujah yang kuat. Dan insya Allah, kita akan berada di jalan yang benar.
HUJAH MEMBOLEHKAN MAULIDUR RASUL
Antara ulama' yang menyokong akan Maulidur Rasul ialah Imam Jalaluddin
Sayuti dan Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan.
Telah berkata Imam Jalaluddin Sayuti: "Ibadat macam itu adalah bid'ah
Hasanah (bid'ah baik) yang diberi pahala mengerjakannya kerana dalam amal
ibadat itu terdapat suasana membesarkan Nabi, melahirkan kesukaan dan
kegembiraan atas lahirnya Nabi Muhammad SAW yang mulia".
Dan berkata Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan: "Telah berlaku kebiasaan bahawa
orang apabila mendengar kisah Nabi dilahirkan, maka ketika Nabi lahir itu
mereka berdiri bersama-sama untuk meghormati dan membesarkan Nabi Muhammad saw. Berdiri itu adalah hal yang mustahsan (bai) kerana dasarnya ialah membesarkan Nabi Muhammad saw dan sesungguhnya telah mengerjakan hal serupa itu banyak dari ulama-ulama ikutan umat."
Berkata pula Syeikh Atiah Saqr: "Saya berpendapat tidak menjadi kesalahan
untuk menyambut maulid. Apatah lagi di zaman ini pemuda pemudi Islam semakin lupa dengan agama dan kemuliannya. Perlu juga diingat sambutan tersebut janganlah dicemari oleh perkara-perkara haram dan bid'ah. Seperti pergaulan antara lelaki dan wanita tanpa batas. Kita juga tidak sewajarnya menjadikan sambutan ini sebagai satu tradisi yang khusus, sehingga timbul dalamkefahaman masyarakat jika sesuatu acara tidak dilansungkan maka seseorang itu dikira telah berdosa dan melanggar syariat."
Syeikh Yusuf Qardawi juga telah memberi komen mengenai maulid ini.
Beliau berkata(ringkasan) : "Semua telah sedia maklum bahawa sahabat-sahabat
Rasulullah saw tidak merayakan hari kelahiran Rasulullah saw. Ini adalah
kerana mereka telah menyaksikan secara langsung setiap gerak-geri Rasulullah
saw dan seterusnya ingatan terhadap Rasulullah saw itu kekal di dalam hati
dan juga ingatan. Sa'd Abi Waqas mengatakan bahawa beliau begitu ghairah
untuk menceritakan mengenai Rasulullah saw kepada kanak-kanak sama
sepertiman keghairahan mereka mendidik anak-anak itu Al-Quran. Oleh kerana
mereka sering menceritakan sejarah perjuangan Rasulullah saw, maka tidak
perlulah mereka merayakan sepertimana dirayakan Maulid ar-Rasul kini.
Walaubagaimanapun, generasi terkemudian telah mula melupakan kegemilangan sejarah Islam dan kesannya. Dengan itu, perayaan Maulid Rasul ini diadakan bertujuan untuk mengingati sejarah Islam ketika Rasulullah saw masih hidup.Tetapi malangnya, Maulid Rasul ini telah bercampur dengan amalan bid'ah yang ditentang oleh Islam. Sebenarnya, meraikan hari kelahiran nabi bermakna meraikan hari kelahiran Islam.
Maka dibolehkan meraikan Maulid nabi ini dengan syarat tidak
dicampur-adukkan dengan perkara-perkara bid'ah. Tetapi sebaliknya diisi
dengan ceramah yang menceritakan akan sejarah Islam."
*Berikut adalah antara dalil-dalil yang menjadi hujah bagi yang membolehkan
Maulid ini:*
1) Allah berfirman: "maka orang yang beriman kepadanya (Muhammad saw)
memuliakannya, menolongnya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (Al-Quran) mereka itulah yang beruntung." - Al-Araf: 157
Keterangan: Tujuan maulud diadakan adalah untuk memuliakan Nabi Muhammad saw. Maka perayaan maulud masuk dalam umum ayat tersebut.
2) Firman Allah: "Dan ingatkanlah mereka dengan hari-hari Allah."-Ibrahim.
Ayat 5 Keterangan: Al-Baihaqi di dalam "Syakbu al-Iman" daripada Ubai bin
Kaab daripada Nabi saw, sesungguhnya baginda menafsirkan 'hari-hari Allah'
ialah hari-hari nikmat dan kurniaan Allah. Al-Alusi dalam Ruh al-Ma'ani
menjelaskan lagi dengan katanya "kelahiran Nabi saw merupakan nikmat yang
paling besar."
3) Bahawasanya Nabi Muhammad saw datang ke Madinah maka beliau mendapatiorang- orang yahudi berpuasa pada hari Asyura iaitu hari 10 Muharram, makaNabi bertanya kepada orang yahudi itu: "Kenapa kamu berpuasa pada hariAsyura?" Jawab mereka: "Ini adalah hari peringatan, pada hari serupa itudikaramkan Firaun dan pada hari serupa itu Musa dibebaskan, kami berpuasakerana bersyukur kepada Tuhan." Maka Nabi berkata: "Kami lebih patut menghormati Musa berbanding kamu." – [Riwayat Bukhari dan Muslim.]
Ibnu Hajar Al-Asqalani pengarang Syarah Bukhari yang bernama Fathul Bari
berkata bahawa dari hadis ini dapat dipetik hukum: - Umat Islam dibolehkan
bahkan dianjurkan memperingati hari-hari bersejarah, hari-hari yang dianggap
besar umpamanya hari-hari maulud, mi'raj dan lain-lain. - Nabi pun
memperingati hari karamnya Firaun dan bebasnya Musa dengan melakukan puasa Asyura sebagai bersyukur atas hapusnya yang batil dan tegaknya yang hak.
4) Dalam sahih Muslim daripada Abi Qatadah al-Ansari berkata: Nabi (s.a.w.)
telah ditanya tentang puasa pada hari Isnin lalu baginda bersabda: "Di hari
tersebutlah aku dilahirkan dan di hari tersebut jugalah aku diutuskan."
Keterangan: Rasul saw menegaskan kelebihan hari kelahirannya berbanding
hari-hari lain. Oleh itu setiap mukmin sewajarnya berlumba-lumba beramal dan
bersyukur dengan kelahiran baginda saw yang membawa rahmat kepada seluruh
alam.
HUJAH MENENTANG MAULIDUR RASUL
Berikut antara pendapat yang menentang bersertakan hujah mereka:
1)Nabi Muhammad saw tidak pernah merayakan atau menyuruh umatnya untuk merayakan hari kelahirannya. Nabi saw telah menekankan agar jangan
memperbesarkannya sepertimana orang kristian memperbesarkan Nabi Isa as. Ini dijelaskan di dalam hadis riwayat Bukhari:
Baginda bersabda, "Jangan memperbesarkan mengenai aku seperti Kristian memperbesarkan mengenai anak Maryam. Aku hanyalah hamba, jadi katakanlah, 'hamba Allah dan pesuruh Nya."(Au Qoma Qol)
Apa yang telah disuruh Rasulullah saw hanyalah menyuruh umatnya menjadikan hari kelahirannya satu hari untuk beribadat yang mana berbeza dengan perayaan. Bertepatanlah dengan hadis di bawah:
Dalam sahih Muslim daripada Abi Qatadah al-Ansari berkata: Nabi (s.a.w.)
telah ditanya tentang puasa pada hari Isnin lalu baginda bersabda: "Di hari
tersebutlah aku dilahirkan dan di hari tersebut jugalah aku diutuskan."
"…Dan hendaklah kamu menjauhi perkara-perkara yang diada-adakan , kerana
setiap yang diada-adakan itu adalah bid'ah , dan setiap bid'ah itu adalah
sesat " . [Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud]
2)Para sahabat Rasulullah dan juga umat Rasulullah saw pada 3 abad kemudian tidak pernah merayakannya walaupun merekalah orang yang lebih mencintai Rasulullah saw lebih dari umat terkemudian. .
Hadis Imran bin Husain r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya yang
terbaik dari kalangan kamu ialah sezaman denganku, kemudian orang yang hidup selepas zaman aku, setelah itu orang yang hidup selepas mereka. Imran
berkata: Aku tidak mengetahui kenapakah Rasulullah s.a.w menyebut selepas
kurunnya sebanyak dua atau tiga kali. Selepas itu datang satu kaum yang di
minta memberi penyaksian tetapi tidak di beri penyaksian, yang berkhianat
sehingga tidak boleh dipercayai, yang suka bernazar tetapi tidak
melaksanakannya dan sukakan kemewahan. Perayaan Maulid Nabi datang beberapa abad kemudian yang mana ciri-ciri Agama Islam yang sebenar sudah hilang dan bid'ah berleluasa.
3)Allah berfirman di dalam Al-Quran:
Katakanlah, "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya
Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu, Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. "Katakanlah, "Taatilah Allah dan Rasul-Nya; Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir". (QS. 3:31-32)
Ayat di atas menerangkan cara menunjukkan kasih sayang yang sebenar yang
patut dilakukan kepada Rasulullah saw. Ayat yang pertama di atas menjelaskan bahawa cinta itu hanyalah pengakuan, tetapi buktinya ialah menuruti apa yang Rasulullah saw bawakan. Manakla ayat kedua menekankan kepentingan dalam menuruti kehendak Allah dan Rasul Nya. Allah menyudahi ayat di atas dengan ancaman yang keras bahawa sesiapa yang tidak mahu mentaati adalah kafir dan Allah tidak mencintai orang kafir.
Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agamamu. (QS. 5:3)
Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik
bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan)
hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. (QS. 33:21)
4)Kata-kata sahabat Rasulullah saw:
Huzaufah Ibnu Al-Yamaan ra berkata : "Setiap ibadah yg tidak dilakukan oleh
sahabat Rasulullah saw, maka janganlah melakukannya"
Dan berkata Ibnu Mas'ud :"Ikutlah (sunnah) dan jangan menambah, dan telah
cukup bagi kamu - perbuatan yg lama (kekal dengan cara lama)"
Rujukan:
No comments:
Post a Comment